Kulturkupeen

Om det Uendelige.

       

Anmeldelse af Tom Harpøth.

Roy Andersson har gjort det igen. Det skulle man ikke have troet efter tre meget specielle film:
”Sange fra Anden Sal” som vandt juryens pris i 2000 i Cannes.
”Du Levende” fra 2007 og Guldløve vinderen fra 2014 ”En Due Sad på en Gren og Funderede over Tilværelsen”.

https://grandteatret.dk/wp-content/uploads/2019/10/Still4_Om-det-uendelige-scaled.jpg

Foto:Camera Film

I ”Om det uendelige” møder vi den samme teknik som i ”En Due Sad på en Gren…” i form af en lang række tableauer. De er uden sammenhæng rent fortællemæssigt, men de bæres af den samme grundstemning og samme filmiske teknik, hvor der egentlig ikke sker ret meget, men hvor en fortæller indleder hver sekvens med: ”Jeg så en mand som… / Jeg så en kvinde som… / Jeg så en ung mand som… / Jeg så et barn som… /” eller hvad der nu måtte være relevant. Og det er ikke småting, vi præsenteres for. Der er lægen, der hellere vil nå sin bus hjem end hjælpe sin patient. Der er præsten, som har mistet sin tro. Der er en lang række af episoder, som alle har en mistrøstig grundstemning. Vi oplever den bombede by Køln, krigsfanger, der strider sig vej til en fangelejr i bidende sne og kulde, mennesker, som ikke taler sammen eller misforstår den andens hensigter, eller bare ikke vil komme sin næste ved.

Man bliver ikke glad i låget af at se de 20-30 tableauer, som alle bekræfter, at dette liv ikke er morsomt, underholdende, berigende eller interessant. Måske er der et spinkelt håb udtrykt ved det svævende kærestepar, som dukker op i horisonten og favner hinanden smukt.

https://grandteatret.dk/wp-content/uploads/2019/10/Still2_Om-det-uendelige-scaled.jpg

Foto:Camera Film

Der er en enkelt barscene, hvor omgivelserne er smukke. Der er en enkelt person, der udtaler at ”Det er fantastisk. Alt sammen.” Men de øvrige personer formår ikke at føle den begejstrede udtalelse.

Man kan absolut beundre den gennemførthed, som Roy Andersson lægger for dagen. De mange tableauer er gennemarbejdede, de forskellige lokationer er skabt i det samme lokale med utrolig akkuratesse.

https://grandteatret.dk/wp-content/uploads/2019/10/Still3_Om-det-uendelige-scaled.jpg

Foto:Camera Film

Man oplever ingen eksplicit morale, men implicit ser man mange situationer, som i deres konstaterende håbløshed giver anledning til omtanke hos publikum: ”Det må vi da kunne gøre bedre!” Og så vil Roy Andersson kunne grine sit tørre grin og sige: ”Alt er fantastisk.”




Trailer: Camera Film

Titel: Om Det Uendelige (2019)
Instruktion: Roy Andersson
Varighed: 76 min.
Premiere: 17.06.2021

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *