Kulturkupeen

Queens hos Teater DanskDansk og Teatergrad.

∗ ∗ ∗ ∗

Anmeldelse af Ulla Strømberg.

Queens hos Teater DanskDansk og Teatergrad.

Queens er en delikat  og charmerende ungdomsforestilling, der vil gøre op med en række fordomme, vi måske slet ikke har. Og hvis publikum skal være under 25 år, kan det hele være et postulat. Ikke desto mindre vil ”Queens” vise, at nye danskere, danskere med anden etnisk baggrund, tænker og opfører sig ligesom de ærkedanske borgere, og deres selvtillid er der heller ikke noget i vejen med. De er dronninger ud i egen indbildning. Og det er faktisk en god overlevelsesstrategi.

Queens hos Dansk Dansk. 2020. Foto: Per Morten Abrahamsen.

Vi møder tre unge piger, skolekammerater med ligeså forskellig baggrund, som var de født og opvokset i vaskeægte danske familier. De er fokuseret på sex, ganske meget – alt for meget –  og så er de i øvrigt ambitiøse på deres uddannelser, de ser godt ud, og i hinandens selskab bliver de pjattede og også konkurrenter. Præcis som andre unge piger.

Queens hos Dansk Dansk. 2020. Foto: Per Morten Abrahamsen.

Sandra Yi Sencindiver, som nu leder Danskdansk, har instrueret på en sjov, varieret og meget musikalsk måde. Scenografen Sir Grand Lear har skabt et pinky pink ungpigeunivers, der på mange måder er en befrielse  og et stort plus til de ganske agitatoriske og plakatagtige monologer, som teksten desværre er tynget af. De tre skuespillere er derimod knaldgode og  meget forskellige. Deres indlevelse og også evne til at breake figurerne er beundringsværdig. Der kan være tant, fjas og gejl, men pludselig vender stemningen og bliver alvorlig, for der er jo altid problemer, når tre mennesker mødes i samme rum.

Queens hos Dansk Dansk. 2020. Foto: Per Morten Abrahamsen.

Teksten er researchet frem af den norske forfatter Camera Lundestad Joof. Den er sjov sine steder, tung og uegal i andre passager og giver af og til skuespillerne, der alle er uddannet på danske teaterskoler, noget at kæmpe med. Det er faktisk synd, og hele historien havde været tjent med en grundig gennemskrivning med kritiske øjne. Det er også anstrengende, at den ene af de tre unge kvinder partout skal være lesbisk og evt. have et donorbarn. På de sociale medier erklærer forfatteren sig for Queer og det er måske denne  personlige vinkel der er videreført til den danske tekst.

Hatten af for Danskdansks initiativ og stor ros til både skuespillere og instruktør, der snart skal vise forestillingen rundt i Danmark, ikke mindst i områder, der efter politikernes mening ligger tæt på ghettoområder. Gad vide hvad gamle, bornerte mandlige nydanskere siger til det det halvpornografiske frisprog iblandet amerikanske tv-gloser, som de tre kvindefigurer benytter sig af. Men det er en ny og anden historie.

 

Medvirkende:

Marie-Lydie Melono Nokouda

Amira Jasmina Jensen

Ellaha Lack

Instruktør: Sandra Yi Sencindiver

Dramatiker: Camara Lundestad Joof

Scenograf: Sir Grand Lear

Lyddesigner: Karen Duelund Guastavino

Kreativ producent: Christine Worre Kann

www.danskdansk.dk

Spiller på Nørrebro de næste dage: 6. – 25. februar i Osramhuset hos Teatergrad.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.