Sigurd fortæller om de græske guder på Østre Gasværk.

∗ ∗ ∗ ∗

Sigurd fortæller om de græske guder på Østre Gasværk: En sød og familievenlig forestilling.

Sigurd Barrett har i snart mange år været fremme i TV og på diverse scener. Han kan fortælle, synge og spille klaver – og alt det udnytter han til fulde i teaterforestillingen med den lange titel: ”Sigurd fortæller om de græske guder”. Med to veloplagte skuespillere, Camilla Bendix og Peter Oliver Hansen, tre musikere, der også kan småsnakke – og 4 meget unge dansepiger – fyldes det store rum på Østre Gasværk. Heldigvis har scenografen Rikke Juellund draperet med masser af hvide lagener, for at rummet kan illudere himmelhvælvet. Så guderne bor altså deroppe over os – eller er det blot på Akropolis? Også orkestret er lagt ind imellem skyerne. Instruktøren Louise Schouw har forstået rummet og historien, så det hele går som en leg.

Sigurd fortæller om de græske guder. Østre Gasværk. 2019. Foto: Miklos Szabo.

Forestillingen er veloplagt og får faktisk sat hele den græske gudeverden på plads, men man skal holde ørerne stive for at holde hus med alle de guder og titanere, der bliver præsenteret. Det havde været forbrugervenligt, hvis teatret havde aftrykt en lille oversigt over gudeverdenen på den lille pamflet, som alligevel udleveres. Så kunne forældre bedre forklare og fortælle bagefter. Men nej, det er vist meningen, at interesserede forældre skal ryste op med yderligere 180 kr for Sigurds bog af samme navn fra 2014.

Ved denne manglende forbrugerorientering under og efter showet, mister forestillingen desværre lidt af sin charme og også pædagogiske karakter. Men ellers udgår der masser af varme og sjov fra spillepladsen og ud til publikum. Camilla Bendix er bare så charmerende, uanset om hun er den ene eller den anden gudinde, bl.a. Pandora – med æsken og Penelope, der væver (eller strikker). Og Peter Oliver Hansen gør det pudsigt som alle store, stærke, mandlige guder, og ikke mindst som Odysseus, der tager de kvinder, der kommer på tværs af hans lange rejse. Sjovest er han som Narcissus, der er så vild med sit eget spejlbillede. Hos børnene gik sangen mellem Narcissus og Ekko lige hjem.

I øvrigt var de fire små dansepiger søde, men meget unge og blev derfor mere som et appendiks end en integreret del af forestillingen, som ellers er annonceret med musik, sang og dans.

Sigurd Barrett kan en masse og har børnene i sin hule hånd. Men en familieforestilling må aldrig lugte af, at der skal sælges ekstra halløj i pausen eller bagefter.

For 5 år og opefter – men stop nok ved de 12 år. Min ledsager på 10 år savnede dog, at Gasværket som teaterrum udnyttede sit fulde potentiale. Og det giver jeg ham ret i.

Teaterkoncerten SIGURD FORTÆLLER OM DE GRÆSKE GUDER er baseret på Sigurd Barretts bestsellerbog af samme navn fra 2014.

Sigurd Barrett, Camilla Bendix, Peter Oliver Hansen, Eskild Dohn, Martin Klausen, Mikkel Riber. Dansere: Frederikke Simoni Haunsø, Caroline Damgaard, Julie Flyvholm Marott, Frederikke Dahl, Sophia Vangsgaard, Mille Nysæther Bak, Josefine Lindholm og Laura Uhler Hjorth

Manuskript: Sigurd Barrett

Instruktion:  Louise Schouw

Scenografi og kostumekoncept: Rikke Juellund

Koreograf: Rikke Vangsgaard

Co-produktion med Sigurd Barrett

19.9. — 20.10.2019

6 tanker om “Sigurd fortæller om de græske guder på Østre Gasværk.

1. Sigurd Barrett

Tak for den fine anmeldelse! Forestillingen kan nu sagtens forstås uden en oversigt over guderne, og tilbuddet om at bringe bogen med hjem er mest ment som en service. Vi sælger den næsten til kostpris og har ingen forretningsmotiver bag. Vi ønsker at give familiepublikummet en kæmpe oplevelse – hvilket vi håber lykkes overfor de mange tusind, som har købt billet. Det er i hvert fald også, hvad vi hører fra alle.

Vi glæder os til at spille igen fra på onsdag!

1. Ulla Forfatter

Kære Sigurd. Tak for kommentar og tak for forestillingen. Jeg synes nu, det ville være en rigtig god idé, hvis I havde en lille gudeoversigt, så forældre (og tanter) ikke står som umælende og uvidende dyr, når eller hvis børn og andre spørger til familieforholdene blandt guderne. Men i øvrigt er det en fin fin og pædagogisk gennemgang af den græske gudeverden. MH Ulla

1. Sigurd Barrett

Kære Ulla. Den er jeg helt med på, og det vil jeg foreslå teateret. Det er nu ikke helt så let at forklare gudernes indbyrdes forhold i en lille folder, da familieforholdene er rimelig komplekse. Man kunne have trykt et program med fyldig omtale af figurerne, men sådan et koster jo også penge – alle steder. Det er derfor mit klare mål at fortællingen skal stå stærkt i sig selv, hvilket vi har arbejdet meget på. Hvis det ikke lykkes at trykke en folder, så er jeg sikker på, folk kan google sig frem – men tak for ideen. Stoffet er vildt spændende, og jeg håber, det sætter en masse i gang hjemme hos børn og voksne!

2. Lene hilmer

Hej Sigurd Barrett.. vi går og glæder os vildt, to voksne og 20 børnehaveklassebørn fra Østerbro Lilleskole, til at se teaterstykket på torsdag. Vi tænker på om musikken i stykket er noget vi kan gå hjem og høre på skolen bagefter..? Er den mon blevet udgivet på cd eller findes på nettet et sted.. ? Vi er i forvejen store fans af Damarkshistorien, og pludselig midt i at vi tegner eller skriver er der en der begynder at nynne sten..sten..sten.. – og pludselig synger hele klassen..
    på gensyn
    mange glade hilsener bh.klassen, Sidse og lene

1. Ulla Forfatter