Tæt tåge på Vendsyssel Teater.

∗ ∗ ∗ ∗

På Vendsyssel Teater holder man den kunstneriske fane så højt, at der netop er kommet ekstra penge fra kulturministeriet. I det nye teaterhus summer det af liv i de forskellige rum og i foyeren – både i dagtimerne og om aftenen – velsmagende understøttet af den hyggelige cafe, Og det er jo godt med et kulturelt knudepunkt tæt på stationen i Hjørring.

Forestillingen ”Tæt tåge” annonceres som ny dansk dramatik. Men det er jo i sig selv ikke et kvalitetsstempel, men mere et kulturpolitisk signal at sende.  ”Tæt Tåge” – er en dramatikerdebut for den midaldrende Eva Boland Koch, der har snuset godt til den store verdensdramatik i det tyvende århundrede. For ”Tæt tåge” synes under stærk påvirkning af både Sartres ”Lukkede døre”, Pinters ”No mans Land” – og andre nyere forfattere og dramatikere, der på seminabsurd grund har ønsket at fortolke døden og momenterne lige før.

Tæt tåge. Vendsyssel Teater. Foto: Jacob Stege. 2019.

To mænd havner tilfældigvis i tæt tåge og kommer naturligvis i snak. Den unge mand buser ud med hele sin livshistorie, den ældre er tilbageholdende som en nordjyde, men det er desværre også den eneste lokalkolorit, som stykket opviser. Stykket går fra at karakterisere de to mænd til at beskrive mere fundamentale spørgsmål og tillige inddrage børn m.m. Men nogen religiøse eller filosofiske overvejelser ligger ikke til de to personer. Egentlig kunne de ligeså godt være havnet i en elevator  eller i en snedrive. Eller…

Instruktøren Ina-Miriam Rosenbaum og scenografen Nadia Nabil har forvandlet ”the Black Box” til et nyt og meget spændende rum, hvor publikum sidder på sorte, indelukkede podier på tre sider og ser ned i noget, der både er en afgrund, et landskab og et uforudsigeligt sted. Fjerde side viser konturer af et bjerg – men om det er is eller klipper ved vi ikke helt. Der er masser af usikkerhed omkring både tid, sted og personer, noget som netop kendes fra det 20. århundredes eksistentialistiske litteratur. Hvem er vi? Hvor er vi? Lever vi, eller?

Selve set-uppen er meget fascinerende og interessant med et lys- og lyddesign, der følger de musikalske indslag af August Rosenbaum, mens dialogen desværre kommer til kort.

De to skuespillere, Peter Gilsfort, som den sindige jyde, og Nicklas Søderberg Lundstrøm som den unge mand i lys habit og med et dyrt ur, der dog er forsvundet, kæmper for at få personerne til at leve og ikke kun forblive et genskær af tidligere forfatteres spind.Men ikke mindst Gilsfort lykkes med at skabe en hel figur, der modvilligt åbner sig.

Tæt tåge er et ambitiøst forsøg,  som lykkedes  ikke mindst i det visuelle.

MEDVIRKENDE:
Peter Gilsfort