The Beatles: Eight Days a Week – The Touring Years

∗ ∗ ∗ ∗ ∗ ∗

Anmeldelse af Tom Harpøth.

Eight Days a Week – det kan vist ikke gøre det.

Ron Howard har skabt en over to timer lang sammenklipning ud af over 100 timers dokumentarfilm fra blandt andet private folks private film. Det er der kommet en fantastisk musikdokumentar ud af. Man bliver simpelt hen glad i låget ved at (gen)høre den skønne musik, og man bliver klogere på hvorfor The Beatles kunne blive så populære på så kort tid.

beatles-foran-spejl

Vi følger de fire gennemmusikalske venner fra deres debut i Liverpool, videre til Hamborg, rundt på USA’s store stadions for til sidst at opleve deres afskedskoncert fra taget af deres kontorbygning. Det bliver tydeligt, at deres live-optrædener viser et band som virkelig vil spille sin egen musik, og i den grad er fokuserede på den opgave. Der er ingen slinger i valsen. Der er fuldt tryk på fra den første indsats til nummeret er forbi cirka 2 ½ minut senere. Deres indbyrdes kontakt, deres harmoniseringer, deres rytmesans, deres tekster, deres melodier – det hele spiller sammen og holdes sammen af en utrolig energi og et utroligt talent.

beatles-paa-hotel

De har øvet sig, og de stoler 200 % på hinanden. De har de sjovt sammen. De sover sammen på små hotelværelser med to dobbeltsenge. De er frække og dristige i interviews. Og de får succes fordi de leverer varen hver gang. Det er muligt at deres tekniske udstyr ikke er gearet til Shea Stadium i USA. Det er muligt de har svært ved selv at høre hinandens musik, men de ved hvor den skal hen: den skal ud til det ekstatisk hysteriske især amerikanske teenagepublikum, som ofte besvimer af fryd og indebrændt længsel efter et ungdomsliv med kærester, der elsker hinanden og er sammen hele tiden: (Money) Can’t Buy Me Love, men The Beatles kan levere varen.

beatles-ved-bil

Som publikum rykker man tæt på musikken og på personerne. Vi er med i tourbussen, vi er med i flyet, vi er med til koncerten, vi er med til pressekonferencen, vi er med på hotellet. Vi er kort sagt med. Ron Howard har samlet materiale til denne film med sans for at få både moderne og gamle publikummer til at være med hele vejen rundt om The Beatles. Og han har også interviewet Paul McCartney og Ringo Starr samt et par andre koryfæer for at få en refleksion fra nutiden. Og så slutter filmen med en remastered gengivelse af 12 numre fra koncerten på Shea Stadium. Næsten som at være der selv.

Titel: The Beatles – Eight Days a Week – The Touring Years (2016)

Instruktion/klipning: Ron Howard

Trailer: UIP