Menu Luk

The Sound of Music på Aarhus Teater.

∗ ∗ ∗ ∗

Anmeldelse af Ulla Strømberg.

“The Sound of Music” på Aarhus Teater.

Munter, næsten pjattet version af den gamle familiemusical, som er mere end 65 år gammel.

For anden gang i dette forår kommer Aarhus Teater lige efter en københavnsk scene med samme historie. Først var det Holbergs “Jeppe på Bjerget”, hvor Aarhus Teater i høj grad sejrede over Det Kongelige Teater takket være en anderledes opdateret, begavet iscenesættelse om manden på bunden.

Nu gælder det “The Sound of Music”, som Det Ny Teater for få måneder siden i en semiklassisk opsætning scorede point på, ikke mindst takket være det musikalske og det visuelle.

Med svenskeren Viktor Tjerneld som instruktør og danske Franciska Zahle og Karin Gille bag det visuelle var jeg meget forventningsfuld og håbede på noget nyt, anderledes og mindre sentimentalt.  Sådan blev det også, men kun takket være skuespillernes energi, mens det visuelle og den musikalske side ikke var opsigtsvækkende og slet ikke fornyende.

“The sound of Music” Aarhus Teater 2025. Foto af Emilia Therese.

Denne traver af en musical er fra 1959 og udødeliggjort ved en film fra 1960erne. Dermed er historien kendt af de fleste og evig aktuel på grund af familien med de 7 moderløse børn, den elskelige guvernante, den strikse, men ordentlige fader, der giver sig til sidst og både bliver  forelsket på ny og mere kærlig over for børnene. Dertil den truende krig og okkupation af Østrig i 1938.  Identifikationsmulighederne  i dag er mange.

“The Sound of Music” Aarhus Teater 2025. Foto af Emilia Therese.

Styrken i Aarhus-versionen af “The Sound of Music” er skuespillet og en munterhed, ligefrem pjattethed, som bærer historien langt. Med Amanda Friis Jürgensen som barnepige og Jacob Madsen Kvols i rollen som kaptajn Georg Von Trapp er der en fin kontakt. De klæder hinanden og har masser af spilleoverskud og synger i øvrigt upåklageligt begge to. Amandas Mariafigur sprudler af ungdommelighed og kiksede attituder, som næsten overgår børnenes udfoldelser. I denne bearbejdelse er børnene faktisk også blevet mindre uregerlige.

Den evigt lebendige Anders Baggesen er også vittig i rollen som kamæleonen Max, der smiler til både tyskere og østrigere og ligeledes Anne Vester Høyer, der giver en ualmindelig munterhed og sødme til den rige enke, frau Schraeder, som plejer at være lidt af en børnehader og stivstikker. Også en tjener, spillet raffineret af Frank Thiel, demonstrerer en præcision i spillestilen, der højner skuespillet og sammen rammer de alle det musikalske på et fornuftigt plan.

“The Sound of Music” Aarhus Teater 2025. Foto af Emilia Therese.

Selv om orkestret er stort, er det som om, der er lagt mere vægt på det skuespilmæssige end det musikalske, hvor højtalerne i øvrigt nok skal justeres, hvis salen er fuld hver aften.

Instruktøren er kendt og rost for at skabe skarpskårne forestillinger. Men “The Sound of Music” på Aarhus Teaters store scene kræver fylde i det visuelle.  Her synes sceneskiftene lidt for magre, ikke mindst et grønt bagtæppe, som bruges igen og igen og fremstår som en  parafrase over bl.a. Willumsens storladne malestil keder i længden. Også de indendørs salonkulisser er lidt papagtige, som var det på Pantomime Teatret. Begge rekvisitter bliver genbrugt i det uendelige, og lyssætningen synes ikke dynamisk nok til at råde bod på repetitionerne.

Men da skuespillerne, inklusive børnene med Amanda som et forvokset barn i sorte ankelsokker, har så meget krudt og overskud, bliver det visuelle måske mindre vigtigt.

Publikum ved premieren torsdag var på fra andet sekund med et taktfast akkompagnement under de allerfleste sange. Det var lidt overvældende, men en sympatisk attitude.

Kreativt team

Musik: Richard Rodgers

Sangtekster: Oscar Hammerstein II

Manuskript: Howard Lindsay, Russel Crouse

Efter idé foreslået af ”The Trapp Family Singers” ved Maria Augusta Trapp

Oversættelse: Frank Rubæk og Steffen Gliese

Iscenesættelse: Viktor Tjerneld

Scenografi: Franciska Zahle

Kostumedesign og scenografisk barselsvikar: Karin Gille

Koreografi: Melker Sörensen

Kapelmester: Henrik Svenning

Lysdesign: Anders Kjems

Lyddesign: Lars Gaarde

THE SOUND OF MUSIC is presented by arrangement with Concord Theatricals Ltd. on behalf of The Rodgers & Hammerstein

Organization. www.concordtheatricals.co.uk

Medvirkende

Maria Rainer AMANDA FRIIS JÜRGENSEN

Kaptajn Georg von Trapp JACOB MADSEN KVOLS

Liesl, nonne CLARA SOPHIA PHILLIPSON

Abbedisse, ensemble MARIA SKULADOTTIR

 

Max Detweiler, ensemble ANDERS BAGGESEN

Søster Margaretta, Elsa Schraeder, ensemble ANNE VESTER HØYER

Rolf Gruber, ensemble OSKAR SALVATORE

Franz, ensemble FRANK THIEL

m.fl.

 

www.aarhusteater.dk

2 Comments

  1. Ellen Margrethe Velborg

    Fin forestilling – Abdissen sang fantastisk.
    Måske var scenen med de tyske soldater lidt for voldsom, den brød jeg mig ikke om
    Skøn musical med den dejligste sang😍

    • Ulla

      Tak for dine ord – godt du have en god teateroplevelse. Og enig: soldater-scenen var lidt for brutal og ude af takt med resten af foretillingen. Tak fordi du skriver det. MH Ulla

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *