∗ ∗ ∗ ∗
Anmeldelse af Ulla Strømberg.
“The Sound of Music” på Aarhus Teater.
Munter, næsten pjattet version af den gamle familiemusical, som er mere end 65 år gammel.
For anden gang i dette forår kommer Aarhus Teater lige efter en københavnsk scene med samme historie. Først var det Holbergs “Jeppe på Bjerget”, hvor Aarhus Teater i høj grad sejrede over Det Kongelige Teater takket være en anderledes opdateret, begavet iscenesættelse om manden på bunden.
Nu gælder det “The Sound of Music”, som Det Ny Teater for få måneder siden i en semiklassisk opsætning scorede point på, ikke mindst takket være det musikalske og det visuelle.
Med svenskeren Viktor Tjerneld som instruktør og danske Franciska Zahle og Karin Gille bag det visuelle var jeg meget forventningsfuld og håbede på noget nyt, anderledes og mindre sentimentalt. Sådan blev det også, men kun takket være skuespillernes energi, mens det visuelle og den musikalske side ikke var opsigtsvækkende og slet ikke fornyende.

Denne traver af en musical er fra 1959 og udødeliggjort ved en film fra 1960erne. Dermed er historien kendt af de fleste og evig aktuel på grund af familien med de 7 moderløse børn, den elskelige guvernante, den strikse, men ordentlige fader, der giver sig til sidst og både bliver forelsket på ny og mere kærlig over for børnene. Dertil den truende krig og okkupation af Østrig i 1938. Identifikationsmulighederne i dag er mange.

Styrken i Aarhus-versionen af “The Sound of Music” er skuespillet og en munterhed, ligefrem pjattethed, som bærer historien langt. Med Amanda Friis Jürgensen som barnepige og Jacob Madsen Kvols i rollen som kaptajn Georg Von Trapp er der en fin kontakt. De klæder hinanden og har masser af spilleoverskud og synger i øvrigt upåklageligt begge to. Amandas Mariafigur sprudler af ungdommelighed og kiksede attituder, som næsten overgår børnenes udfoldelser. I denne bearbejdelse er børnene faktisk også blevet mindre uregerlige.
Den evigt lebendige Anders Baggesen er også vittig i rollen som kamæleonen Max, der smiler til både tyskere og østrigere og ligeledes Anne Vester Høyer, der giver en ualmindelig munterhed og sødme til den rige enke, frau Schraeder, som plejer at være lidt af en børnehader og stivstikker. Også en tjener, spillet raffineret af Frank Thiel, demonstrerer en præcision i spillestilen, der højner skuespillet og sammen rammer de alle det musikalske på et fornuftigt plan.

Selv om orkestret er stort, er det som om, der er lagt mere vægt på det skuespilmæssige end det musikalske, hvor højtalerne i øvrigt nok skal justeres, hvis salen er fuld hver aften.
Instruktøren er kendt og rost for at skabe skarpskårne forestillinger. Men “The Sound of Music” på Aarhus Teaters store scene kræver fylde i det visuelle. Her synes sceneskiftene lidt for magre, ikke mindst et grønt bagtæppe, som bruges igen og igen og fremstår som en parafrase over bl.a. Willumsens storladne malestil keder i længden. Også de indendørs salonkulisser er lidt papagtige, som var det på Pantomime Teatret. Begge rekvisitter bliver genbrugt i det uendelige, og lyssætningen synes ikke dynamisk nok til at råde bod på repetitionerne.
Men da skuespillerne, inklusive børnene med Amanda som et forvokset barn i sorte ankelsokker, har så meget krudt og overskud, bliver det visuelle måske mindre vigtigt.
Publikum ved premieren torsdag var på fra andet sekund med et taktfast akkompagnement under de allerfleste sange. Det var lidt overvældende, men en sympatisk attitude.
Kreativt team
Musik: Richard Rodgers
Sangtekster: Oscar Hammerstein II
Manuskript: Howard Lindsay, Russel Crouse
Efter idé foreslået af ”The Trapp Family Singers” ved Maria Augusta Trapp
Oversættelse: Frank Rubæk og Steffen Gliese
Iscenesættelse: Viktor Tjerneld
Scenografi: Franciska Zahle
Kostumedesign og scenografisk barselsvikar: Karin Gille
Koreografi: Melker Sörensen
Kapelmester: Henrik Svenning
Lysdesign: Anders Kjems
Lyddesign: Lars Gaarde
THE SOUND OF MUSIC is presented by arrangement with Concord Theatricals Ltd. on behalf of The Rodgers & Hammerstein
Organization. www.concordtheatricals.co.uk
Medvirkende
Maria Rainer AMANDA FRIIS JÜRGENSEN
Kaptajn Georg von Trapp JACOB MADSEN KVOLS
Liesl, nonne CLARA SOPHIA PHILLIPSON
Abbedisse, ensemble MARIA SKULADOTTIR
Max Detweiler, ensemble ANDERS BAGGESEN
Søster Margaretta, Elsa Schraeder, ensemble ANNE VESTER HØYER
Rolf Gruber, ensemble OSKAR SALVATORE
Franz, ensemble FRANK THIEL
m.fl.
Fin forestilling – Abdissen sang fantastisk.
Måske var scenen med de tyske soldater lidt for voldsom, den brød jeg mig ikke om
Skøn musical med den dejligste sang😍
Tak for dine ord – godt du have en god teateroplevelse. Og enig: soldater-scenen var lidt for brutal og ude af takt med resten af foretillingen. Tak fordi du skriver det. MH Ulla