Kulturkupeen

Tværs på Aveny-T.

∗ ∗

Anmeldelse af Ulla Strømberg.

Tværs på Aveny-T.

Et stykke ungdomsteater, der skal celebrere 50 året for den legendariske radioudsendelse TVÆRS, som i årtier havde nu afdøde Tine Bryld som den lyttende og rådgivende sjæl.

Forestillingen begynder ok, men lidt tøvende. Publikum, ca 40 stk, inviteres ind bag et forhæng. Her er et stort bord med lidt snackskåle og masser af halvkrøllede papirer. Værsågod at tale med de fire skuespillere, lyder opfordringen. Men om hvad? Vi er jo netop kommet!

Heldigvis går næste gardin til side efter ca. fem minutter, hvor jeg talte med et par stykker blandt publikum, som jeg kendte i forvejen.  Så tager vi plads på trappetrinene, for nu skal der spilles teater, tror vi. I 90 minutter.  De fire unge skuespillere står på række i hverdagstræningstøj. En  lang enetale lyder om Tværs og Tine Bryld, uden så meget konkret, men det fører til, at der skal ringes til DR, og de fire skuespillere vil synge en indstuderet sang.  Desværre er der telefonkø, gruppen er nr. 17 i køen og når selvfølgelig i løbet af forestillingen ikke frem.

Tværs. Aveny-T. Plakat. 2022.

Så skifter stemningen. Den ene skuespiller, Tobias Leander, leverer forestillingens eneste substantielle indhold. I en flot monolog om at spise slik i stedet for at gå i opløsning, ender han alligevel med at gå menneskeligt itu.  For efter sliksnakken fortæller han om en morgen, hvor han er for sent på den, og der ingen mælk er til kaffen. Det bliver starten på en ekstrem deroute, en menneskelig  nedsmeltning, som fører ham, i et mere og mere skingert tonefald, til at blive henrettet i et amerikansk fængsel.  Flot præstation, som havde det hele inklusive overraskelsesmomenter og variation.  Tobias Leander kan noget og viste det allerede med stor styrke hos Teater Nordkraft tidligere på året i ”Dekalog”. Læg mærke til ham. De tre følgende monologer var måske personlige, men tekstmæssigt uden større interesse. Indtil nu efter 60 minutter har der INGEN DIALOG  været.

Så er vi der igen på en dansk scene med hjemmestrikkede monologtekster og nogle lidt forvildede skuespillere. Teater med mere end en skuespiller burde altså primært være med dialoger, sige jeg.

Men nej. Ikke her. Nu har de fire unge skuespillere afleveret hver deres ungdomshistorie, der handlede om henholdsvis slik, at være mørk, at være lesbisk og at være bøsse.  Men hvor var Tine Bryld og hendes lavmælte stemme? Det var virkelig på et metaplan, hvis pointen blot var, at nogle unge åbnede op for personlige overvejelser.

TVÆRS. Aveny-T. 2022. Plakat.

Efter 60 minutter kommer der en lille højtaler ind på spillepladsen. Så kan vi høre instruktøren  (og forfatteren)  Emil Rostrup sige en masse pseudoting om en teaterforestilling og de andre kan småsnakke. Nu mangler der lige 20 minutter. Derfor bliver publikum inviteret til at tale med de fire skuespillere. Fire personer går faktisk ned på scenen denne mandag aften, hvor de fleste publikummer er voksne – plus 45 år. Men hvad de siger, kan vi ikke høre.  Efter 85 minutter er det overstået.

TVÆRS er ikke teater i gængs forstand, men endnu engang noget, der ligner et elevforløb på en teaterskole uden retning – eller anden uge på en dramaskole. Fri leg og improvisation, men teaterkunst er og bliver det ikke.

TVÆRS er meget langt væk fra det kvalitetsniveau, som Jon Stephensen havde bygget op på Aveny-T som et sted, hvor unge mennesker kunne blive konfronteret med både teater og virkeligheden.

Det var kort sagt en stor skuffelse og misbrug af både Tine Bryld og begrebet TVÆRS.

Forhåbentlig  bliver det snart bedre på Aveny-T med ny ledelse og nye kunstneriske ambitioner.

Holdet bag:

Instruktør, forfatter: Emil Rostrup

Producent: Aveny-T

Arrangør: Aveny-T

 

Medvirkende:

Lucia Vinde Dirchsen

Anna Hawa Kamuk Mnasi

Tobias Leander

Ludvig Brostrup

www.avenyt.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *