Te med damerne

∗∗∗∗∗

I dokumentaren Te med damerne er vi i godt selskab. Rigtig godt endda. Fire powerfulde og knivskarpe kvinder i 80erne. Alle er begavet med den ærefulde britiske titel Dame. Det drejer sig om Dame Maggie Smith, Dame Aileen Atkins, Dame Joan Plowright og Dame Judi Dench. Nære veninder og kollegaer, der hver for sig har haft imponerende skuespil karrierer, og som har modtaget et hav af priser.

De mødes med mellemrum på Joan Plowrights engelske landsted. Et sted hun og hendes afdøde mand skuespilleren Laurence Olivier besøgte ofte. Her taler de om arbejde, mænd, børn, alderens trykken og minder. Og dem er der mange af. Instruktøren Roger Michel siger, at hans mission med filmen har været, ud fra en antropologisk og journalistisk synsvinkel, at skabe noget, som kunne give tilskueren et indblik i kvindernes nutid, fortid samt kærligheden og sammenspillet mellem dem. Ud af det er der kommet en rigtig morsom film, men også en film, der maner til eftertænksomhed omkring livets store spørgsmål. Og så en masse gode anekdoter og filmklip fra deres lange karrierer på teater, film og tv.

I deres alder, fylder afslutningen på livet. Om det erklærer den 84 årige Maggie Smith, at hun sandelig ikke har i sinde at dø. Samtidig proklamerer hun, at hun aldrig har set en eneste episode af Downton Abbey, selvom hun har en af hovedrollerne i serien. Downton Abbey, siger hun tørt  I shall have to hasten or I’ll never see the wretched thing. Smith har vundet to Oscars for The Prime Years of Miss Jean Brodie og California Suite og har derudover modtaget et hav af andre priser og hædersbevisninger for sit skuespil. Derudover er hun kendt som Professor McConagall i alle Harry Potter filmene. Hendes repertoire spænder vidt, Hun kan det hele, og er den af de fire, der kommer med flest morsomme og selvironiske one liners.

Judi Dench synes at være gruppens heldigste, i hvert fald, hvis man skal tro på de andre tre skuespillere. De påstår, at hun altid bliver tilbudt de gode roller først, og hvis hun siger nej, får de andre buddet. Når man ser på deres respektive karrierer, er man nu ikke helt enig i denne udlægning. Dench har vundet en Oscar for filmen Shakespeare in Love, og har ligsom Maggie Smith modtaget mange priser og hædersbevisninger. Hun og Maggie Smith har spillet sammen i flere film f.eks. i A Room with a View og The Best Exotic Marigold Hotel 1 og 2. Judy Dench er ikke mindst kendt for sin ikoniske rolle som James Bonds chef i Bond filmene Golden Eye1995 til Skyfall i 2012.

De to andre skuespillere Joan Plowright og Eileen Atkins kan som Maggie Smith og Judi Dench kan også vise imponerende CV’er. Atkins var en af hovedkræfterne bag den historiske hit-serie Upstairs Downstairs som i 68 episoder blev vist på ITV fra1971-1975. En kæmpe international succes og som var inspirationskilde til Downton Abbey. Joan Plowright kom efter en imponerende karriere på de skrå brædder i England og USA ret sent i sin karriere til filmen. Hun er kendt for film som I love you to death(1990), Enchanted April(1991) og Tea with Mussolini(1999)

Te med damerne er en livsklog og fascinerende dokumentar om nogle herlige kvinder med noget på hjerte. Filmen bygger på en grundig research, med masser af illustrative filmklip. Jeg morede mig i hvert tilfælde kosteligt over at være inviteret med indenfor til et møde med disse gamle no nonsense kloge kvinder. Te med damerne er næppe en film, der vil appellere til de unge, men vi andre kan glæde os over at tilbringe 84 minutter i rigtig godt selskab.

Instruktør: Roger Michel

Fotos og trailer: Miracle Film

Premiere: 11. oktober 2018