Mio, min Mio – som en æstetisk oplevelse.

∗ ∗ ∗ ∗

anmeldt af Ulla Strømberg.

Mio min Mio som en smuk æstetisk oplevelse. Astrid Lindgren-forestilling på turné.

16.01.14. mio mio og farPressefoto.

Det er en klassiker, som børn og forældre kender, og som velmenende sjæle har valgt at spille for børn. Men egentlig er historien jo så trist om den ensomme dreng. I Folketeatrets nydelige opsætning, hvor alt er så rigtigt, bliver der slet ikke plads til sjov. For de gode er gode – og de onde er ONDE. Gid virkeligheden var sådan, for så ville det være nemmere at manøvrere rundt.

Men Mio, som egentlig er den 9 årige forældreløse Bo, finder sin egen fantasiverden, hvor han bliver prins og skal redde verden. Han tager opgaven på sig, får en stedfortrædende far, der leder ham og ligeså en bedsteven, der også kun vil det bedste.

16.01.14. mio hesteridt ..Pressefoto.

Og så går det ellers derud af på hesteryg. Snart en ”menneskehest”, som det kloge barn ved min side kaldte det når, tre unge dansere skabte en 6 benet hest – og snart blot en projektion i Edward Lloyd Pierces nuancerede og velfungerende scenografi, der i øvrigt mest består af lysprojektioner, der fører os ud i mørke bjerglandskaber og ned kløfter med kravlende edderkopper.16.01.14. mio klatrevæg kupePressefoto.

Selve scenen med klatrevægge er ikke stor, ind imellem er der trængsel af alle de gode og onde personer. Men det er til at finde ud af, for de ufarlige er som regel iført røde huer og grå sweatshirts.

Forestillingen er for børn fra 6 år og opefter – med hang til fantasiverdener. Samtidig er hele set-uppet meget æstetisk med et smukt abstrakt lydbillede af Anders Ortman, der er med til at skabe en meget intens stemning og med en ligeledes velfungerende koreografi af Esa Alanne. Mio, min Mio er langt hen ad vejen æstetisk og gennemarbejdet som en moderne ballet. Det er en nydelse for voksne at skue, men et glimt i øjet hos instruktøren Moqi Simon Trolin havde ikke gjort noget.

Ps. Alle skuespillere gør deres bedste – ingen nævnt – ingen glemt.

Forfatter: Astrid Lindgren

Instruktør: Moqi Simon Trolin