The Lady in the Van

Anmeldelse af Tom Harpøth.

The Lady in the Van – en skøn historie fra det virkelige liv, og samtidig så svær at tro på. Men underholdende er den.
TLITV_D16_3648

Karakteren Alan Bennett er den fortællende rammeperson, der er splittet i forfatteren Alan Bennett og den hjemmegående Alan Bennett, der oftest er uenig med forfatteren. Visuelt optræder de to Alan’er som to virkelige personer i filmen, fremragende underspillet af Alex Jennings. Når dertil lægges, at filmens handling er baseret på den virkelige Alan Bennetts erindringer, som han har udgivet (1989), senere lavet om til et skuespil (1999), og endelig skrevet som filmmanus (2010 ff), så har man et forlæg med mange lag.

TLITV_D06__1321

Udover de to Alan’er styres løjerne med fast hånd af Dame Maggie Smith i rollen som Miss Mary Shepherd. En enlig, ældre kvinde, som af uransagelige grunde er endt med at bo i sin varevogn, som hun parkerer i den nydelige gade, Cloucester Crescent, til beboernes stadig stigende irritation. Hun udsættes for diverse chikanerier, men er selv egentlig ganske harmløs i handling, selvom hun er rap i replikken. Sur og vrissen, fjendtlig indstillet over for alt godt (fx børn der spiller levende musik), afvisende over for venlige tiltag (fx julegaver og bagværk). Hun ender i Alan Bennetts indkørsel, hvor loven ikke kan forfølge hende med parkeringsbøder etc., og hun bliver der i 15 år, indtil hun må bæres derfra til den sidste rejse.

TLITV_D02_1199

Maggie Smith spiller denne aparte person (som hun også havde kæmpe succes med på teatret i 90’erne) med stor indføling, humor og engagement. Og man mærker en dobbelthed i hendes karakter, men det tager tid for Alan Bennett at afdække, hvad der i virkeligheden har dannet denne misantropiske og ynkelige figur. Hvad er hendes baggrund? Hvad har skabt denne kvinde, som taler flere sprog, som er vidende, som spiller musik, som dyrker religion? Og hvorfor har hun valgt at leve i sit eget skidt på denne lidet flatterende måde?

TLITV_D29_4314

Filmen er et kammerspil med tre hovedpersoner, som dog også interagerer med det omkringliggende samfund: Der er andre beboere i gaden, der er de officielle myndigheder som sender socialrådgivere, der er Alans gamle mor som skal plejes, der er kirkens præster som skal besøges, der er underlige, skumle personer, der opsøger Miss Shepherd om natten i hendes varevogn og modtager penge.

TLITV_D31_5294

Langsomt – over 15 år – finder de tre hovedpersoner, Alan, Alan og Miss Shepherd, sammen i en dybere forståelse for og accept af hinanden. Alt sammen fortalt med indlevelse og et glimt i øjet. Og vi ved jo godt, hvor vi helst selv ville bo: inde i det skønne hus i Cloucester Crescent, ikke i den udtamponerede varevogn.

Traileer: ©UIP

Titel: The Lady in the Van (2015)
Instruktion: Nicholas Hytner