Det Spritnye Testamente

∗ ∗ ∗ ∗

Anmeldelse af Eva Zierau. Fantasifuld absurd komedie.

Det Spritnye Testamente er ikke en religiøs film. Gud, Jesus og seks nye apostle er ganske vist centrale i filmen, men filmens univers kan nærmest beskrives som en blanding af en fantasy film, Monty Python og Borat. Med andre ord en far out surrealistisk komedie.

Gud (Benoit Poelvoorde) findes og bor i  en mørk og kedelig lejlighed i Bruxelles. Han er helt forfærdelig. Han sidder ved sin outdatede 90er PC og laver regler fra morgen til aften til gene for hele jordens befolkning. Han bor sammen med sin underkuede hustru (Yolande Moreau), Jesus som bliver kaldt JC, og som fysisk befinder sig ovenpå tøjskabet i form af en lille statue, der kommer til live med passende mellemrum, og sin ukendte datter på 10 år Éa (Pili Groyne).  Éa og Jesus er godt trætte af deres fars ødelæggende adfærd, druk og tyranni. En dag, da han også er voldelig, får Éa nok. Hun beslutter sig til at tage hævn én gang for alle.

Spritnye testamente middagsbord

Hun kortslutter hans computer og flygter igennem lejlighedens vaskemaskine ud til det virkelige liv i Bruxelles. Før computeren bryder sammen, sender hun en sms ud til hele verdens befolkning om hvert enkelt menneskets dødsdag. Børn, unge, midaldrende og gamle tjekker deres mobiler og bliver dybt chokerede. Krig og kriminalitet stopper øjeblikkelig. Der er ikke længere grund til at udradere fjenden, fordi det ikke vil ændre den dag, han dør. Det er et interessant tankeeksperiment, hvordan verden ville se ud, hvis vi alle kendte vores dødsdag. For hver sekund der går, nærmer vi os livets slutning. Vi skubber det fra os, og nægter at tænke på det.

Spritnye testamente Ea i rør

Filmens instruktør Jaco Van Dormael siger: Himlen er her og nu. Den er ikke efter døden. Vi lever ikke længe. Nyd det og gør, hvad der gør dig lykkelig. Med andre ord carpe diem. En del af de karakterer, vi møder i filmen, ønsker blot at forsætte det liv, de har. En del smider fortiden overbord og starter på en frisk og forsøger at udleve deres drømme.

Éa vil gøre verden til et bedre sted at være. Det lykkes hende at finde seks nye apostle, der skal hjælpe hende med hendes mission. Hver af dem er skæve eksistenser, der føler, at deres liv er gået dem forbi. Der er f.eks. sexgalningen (det bliver han kaldt i filmen), morderen, den enarmede pige og overklassefruen(Catherine Deneuve), der af kedsomhed forelsker sig i en gorilla.

Spritnye testamente gorilla og Chaterine Deneuve

Humoren er både grovkornet og absurd. Det giver en god resonans i det besynderlige univers. Vi ser f.eks. tre store giraffer vandre alene rundt i Bruxelles mennesketomme gader, og vores alles stamfader Adam løbe nøgen rundt i gaderne, hvor hans ædle dele er digitalt skjult af en IPad lignende sort skygge i stedet for figenblade.

Den 59 årige belgiske Van Dormal er både instruktør og manuskriptforfatter.  Han har en stor filmproduktion bag sig og har vundet mange priser. Han er bl.a. kendt for Mr. Nobody ( 2009) og Den 8. Dag (1996).

Det er altid svært med humor. Vi har alle vores præferencer, når det gælder komedie. Der er sikkert en del, som vil finde Det SpritnyeTestamente for meget. Med god grund. Filmen er bizar, men i mine øjne samtidig fantasifuld, original og morsom. Den får 4 stjerner herfra.

Trailer: 41SHADOWS

Instruktør: Jaco Van Dormael

Premiere: 9.juni 2016