Tanna

∗ ∗ ∗ ∗

Romeo og Julie i det sydlige Stillehav.

Tanna er et kærlighedsdrama, som foregår i et traditionelt stammesamfund på øen Tanna i det sydlige Stillehav.  En historie om to unge fra Yakel- stammen, kvinden Wawa og manden Dain, der ikke kan få hinanden, fordi Wawa, som en del af en fredsaftale med en rivaliserende stamme, er blevet lovet væk til rivalerne.

Wawa og Dain ser ingen anden udvej end at flygte, så de kan starte et nyt liv sammen. De bliver jagtet både af deres egen stamme, men også af rivalernes, der vil slå dem ihjel.

tanna-de-to-unge-i-floden

I første scene ser vi den lille landsby vågne. Hanen galer, og folk kommer langsomt ud af deres bambushytter. En mand fejer jorden med en stor gren, en anden spiller på sin panfløjte. Vi ser smukke mørke mennesker. Kvinder i alle aldre kun iført et bambusskørt og mændene kun et penisfutteral . På hovedet bærer mændene en hovedbeklædning af palmeblade.

tanna-kvinder-i-bastskoerter-paa-strand

Yakel-stammen jager den dag i dag stadig med bue og pil og laver deres beklædning og hytter af materialer de samler i junglen

Vi befinder os i et samfund blottet for enhver form for modernitet. Et iflg. vore begreber totalt uoplyst samfund.  Stammen er analfabeter, har intet tøj og ingen elektricitet. Et jægersamfund, der lever af og i pagt med naturen.  Stammen er godt klar over, at der findes en anden verden udenfor deres. På den anden side af øen bor de oplyste hvide missionærer i en landsby med huse og en kirke.

Filmen tager udgangspunkt i en folkesang, der er baseret på en sand historie. Den omhandler et arrangeret ægteskab for ca. 30 år siden, hvor to unge forelskede trodsede de ældgamle love om arrangerede ægteskaber, og flygtede samme under meget dramatiske omstændigheder. Dette afstedkom, at kulturen ændrede sig på området, således at ungdommen derefter kunne få lov til at gifte sig af kærlighed.

tanna-dans-omkring-hytte

Historien minder umiskendeligt om Romeo og Julie og et væld af andre historier om forbudt kærlighed. Det er folk fra Yakel-stammen på Tanna- øen, der spiller med i filmen. De er rene naturtalenter. I forbindelse med optagelsen af filmen boede instruktørerne Bentley Dean og Martin Butler i syv måneder sammen med  stammen. De konstaterede, at på trods af øens mangel på moderne civilisation, havde øboerne et rigt og lykkeligt liv.

tanna-smaa-piger-kigger-paa-vandfald

Det er der blevet en visuel smuk og tankevækkende film ud. En film der har modtaget mange internationale priser herunder to priser ved Venedig film Festivalen i 2015. På YouTube kan ses et klip fra festivalen, hvor  en gruppe af de medvirkende i filmen danser deres traditionelle dans for festivaldeltagerne. Det må have været noget af en oplevelse for dem, at blive fløjet til en anden side af jorden for at deltage i festivalens virak, og samtidig også sætte nogle tanker i gang omkring deres egen civilisations fremtid. Fire stjerner herfra.

Instruktører:Bentley Dean og Martin Butler

Trailer: Øst for Paradis

Premiere: 6. oktober 206