Foxtrot.

∗ ∗ ∗ ∗ ∗

Anmeldelse af Eva Zirau.

Kontroversiel og gribende.

Det ringer på døren i Michael (Lior Ashkenazi) og Dafna Feldmans (Sarah Adler) luksuslejlighed i Tel Aviv. Dafna  åbner. Udenfor står to israelske soldater. Dafna ved straks, hvad det betyder og falder sammen i døråbningen. Soldaterne giver hende en beroligende sprøjte. Michael står som forstenet. Soldaterne forklarer kortfattet, at Michael og Dapnas søn Jonathan er død i den israelske hærs tjeneste, og at Michael ikke skal foretage sig andet end at underrette de nærmeste. Og så lige drikke et glas vand hver time…

Militæret vil sørge for begravelsen dagen efter. Michael sidder som lammet tilbage. Vi ser hans ansigt i ultranær. Kameraet er håndholdt uroligt. Han sidder urokkeligt indtil han farer ud i badeværelset og holder sine fingre ind under det skoldhede vand fra hanen. Og bliver ved. En gribende start på filmen Foxtrot, som ikke handler om dansen, men om skæbnen og dens uforudsigelighed.  Næste morgen kommer de to soldater forbi igen med et surrealistisk budskab. Første del af filmen, der er delt op i tre dele.

I den næste følger vi Jonathan. Han er udstationeret med tre andre unge mænd på checkpoint Foxtrot, en grænsekontrol langt ude i et øde og trøstesløst ingenmandsland. De kontrollerer papirer på folk, der kommer forbi.  De keder sig bravt og bor under kummerlige forhold. En herreløs kamel vandrer frem og tilbage over grænseområdet ,og en dag kommer en bil forbi med fire berusede unge palæstinensere på soldaternes alder. Mødet mellem disse og grænsevagterne bliver skæbnesvangert for dem alle.

I filmens tredje del befinder vi os igen i Tel Aviv hos Jonathans forældre, hvor skæbnen har skabt dybe skår i deres forhold.

Bag filmen står den isralske filminstruktør Samuel Maoz. Han har i 2009 modtaget Guldløven for filmen Libanon ved Venedig Film festival. Foxtrot vandt Sølvløven ved samme festival i 2017, og derudover har filmen modtaget en række andre prestigefyldte priser.

Det er der grund til. Foxtrot er gribende og kontroversiel. Den er en sønderrivende kritik af en israelsk politik, der sender unge mænd i krig. Hvad kæmper vi egentlig for, spørger en af de unge grænsevagterne et sted i filmen.

Ashkenazi yder en fremragende præstation. Man fornemmer allerede i filmens første scene, at han er en skadet mand. Han gemmer på en dyb hemmelighed. Hans temperament og uforudsigelige adfærdsmønster virker nærmest skræmmende. I slutningen af filmen løfter han sløret for sin fortid.

Den 55 årige Samuel Maoz, der står bag filmen siger om sig selv, at han som soldat blev han uddannet som skytte og affyrede utallige granater mod tønder med brændstof. Det føltes som det fedeste spil. Men da krigen brød ud i 1982 ramte virkeligheden ham, og han lærte alle de rædsler, der følger af krigens umenneskeliggørelse og ufattelige tragedier. Hans mål med Foxtrot har været at sætte spørgsmål til at unge værnepligtige skal dø for en efter hans mening fejlslagen politik. Således en stærk politisk og emotionel film. Gå ind og se den.

Instruktør: Samuel Maoz

Fotos og Trailer: UIP

Premiere: 9. maj 2018