TRE TING

Anmeldelse af Tom Harpøth.

En højdramatisk thriller som kammerspil for 4 personer.

©Thomas Marott

Jens Dahl har begået et stærkt manuskript til denne film, som handler om hvem af en gruppe serbere, der under et voldeligt kup med et udbytte på 60 millioner kroner, har dræbt en politimand. Mikael, fantastisk spillet af den altid stærke Nikolaj Coster-Waldau, har deltaget i kuppet som sprængningsekspert, og politianklageren Nina Krieger, stringent spillet af Lærke Winther, vil slå en handel af med ham. Han skal fortælle præcis, hvordan kuppet forløb og hvor det gik galt, således at Nina Krieger kan få buret politimorderen og hovedmanden inde i lang tid. Mikael vil til gengæld slippe for straf og blive udstyret med en ny identitet, et vist pengebeløb til den første tid, og desuden en flybillet til Spanien. Hans imponerende rygtatovering vil også blive fjernet. Derfor er Mikael under streng bevogtning blevet ført til et ukendt forstadshotel, hvor de alle skal tilbringe de næste 24 timer inden retssagen begynder.

©Thomas Marott

Mikael er ikke overbegejstret for planen, men går med til den mod at han får opfyldt tre ting:
Han vil have bragt en trækasse fra et opbevaringslager til hotellet, hvor de nu befinder sig.
Han vil have at politiet henter en kvinde ved navn Camilla til hotellet, fremragende spillet af Birgitte Hjort Sørensen. Og han vil have en dobbelt portion butter chicken fra sit yndlingssted i Valby.
Nina Krieger går modstræbende med til denne studehandel. Og spillet kan begynde.

©Thomas Marott

Timerne slæber sig af sted. Og det er et spil, hvor man som tilskuer har svært ved at finde ud af hvem, der har overtaget i denne ménage-à-quatre. Er det Sprængningseksperten? Politianklageren? Politibetjenten med skydevåben? Eller er det veninden fra fortiden? For det er det, det hele handler om. Hvem tager røven på hvem? Hvem stoler på hvem? Og det er her den egentlige thriller begynder. Og det der gør det til en psykologisk thriller af bedste karat.

©Thomas Marott

Nikolaj Coster-Waldau er hele tiden fire-fem træk foran de andre. Han er vant til at planlægge alt til den mindste detalje. Ingen slinger i valsen. Og det er måske også det, der har drevet manuskriptforfatteren og instruktøren Jens Dahl til at skrive så godt et manus: Fascinationen af outsidere der mener, at de kan opføre sig som de vil og slippe godt afsted med det. At snyde systemet bliver et mål i sig selv, snarere end udsigten til et liv i luksus på en fjern og øde ø. Men kan Mikael vende tilbage til et nyt og ikke-lovløst liv i Spanien? Kan han få sin tidligere veninde med på ’spøgen’? Birgitte Hjort Sørensen er ikke sådan at rende om hjørner med, selv om hun både er tiltrukket af Mikael og skræmt af hans løgnehistorier.

©Thomas Marott
Spørgsmålet om hvis
plan der er den bedste af de fire medspilleres, må I filmelskere selv gå i biffen for at få afklaret. Denne anmelder kan kun sige at alt er muligt i løbet af den 1½ time som filmen ruller, og alt bliver bragt i spil. God fornøjelse.

Titel: TRE TING
Instruktion: Jens Dahl
Varighed: 89 min.