Kulturkupeen

The man who stole Banksy

∗ ∗ ∗ ∗

Anmeldelse af Eva Zierau.

The man who stole Banksy er er en dokumentarfilm om gadekunsten. Nærmere betegnet Graffiti, som typisk kommer til udtryk som store ulovlige dekorationer udført med spraymaling på mure, S-tog osv. En påtrængende, krænkende og ofte brutal udtryksform.

Det er også en film om kunsttyveri, for nogle af disse graffitikunstnere bliver så kendte, at deres værker kan sælges på de store auktionshuse i Vesten for astronomiske beløb. Men hvordan får man sådan et værk fra en mur i det krigsramte Palæstina til Vesten, hvor den store check måske venter forude? Og hvem ejer egentlig gadekunsten? Det er et af de emner der bliver taget op i filmen.

Banksy er en verdenskendt anonym britisk kunstner/graffitimaler. Et af hans ikoniske værker Girl with Baloon blev solgt på auktionshuset Sothesby auktion i London i oktober i år for den nette sum af 1,04 mill. engelske pund. Så man må give ham, han kan noget både med og uden spraydåse. Få sekunder efter hammerslaget, forsvandt halvdelen af billedet i strimler ned under rammen. Køberen af værket og alle der var stede på auktionen troede ikke deres egne øjne. I det øjeblik blev et nyt kunstværk skabt og indenfor få timer fik køberen tilbudt et langt højere beløb for værket. Banksy er aldrig mødt op hverken på egne udstillinger eller auktioner, hvor hans værker er blevet solgt. Det samme gælder, når han har vundet diverse priser.

Og tilbage til filmen. I 2007 rejser Banksy til Palæstina for at male på den krigsramte bys mure. Han maler et billede, der skildrer en israelsk soldat, der tjekker et æsels ID. Billedet vækker vrede hos dele af den palæstinensiske befolkning, der opfatter maleriet som krænkende fordi et æsel, i den kultur, betragtes som et skældsord. Den lokale taxachauffør og bodybuilder Walid beslutter sig for at rive muren med æslet ned og sælge værket på Ebay. Vi ser ham og hans hjælpere skære den fire tons store betonklods med billedet ud. Rent tyveri. Derfra følger vi maleriet på dets rejse fra Palæstina  til Europa. Da det når til København er prisen firedoblet. Derfra sendes det videre til London og Los Angeles.

Vi møder rigtig mange mennesker, der er involveret i dette kunsttyveri. Også for mange, så det hele kan godt kan blive lidt diffust.

Andre spørgsmål trænger sig på. Hvem ejer egentlig værket? Den palæstinensiske befolkning eller kunstneren, der har udført det?. Kan man fjerne et kunstværk i den kontekst, det er blevet skabt uden at ødelægge det? Filmen har mange lag herunder også stærke politiske undertoner, der beskriver sammenstødet mellem den vestlige og palæstinensiske kultur.

Der er nok at tage fat på i denne dokumentarfilm. Emnet er interessant også for folk, der ikke lige færdes i den del af kunstverdenen.

Den debuterende italienske instruktør Marco Proserpio siger: Hvad jeg fandt mest interessant ved min research var, at kunstverdenen desperat prøver at tilpasse graffitikunsten indenfor dens egne kategorier, ved således at gøre graffiti transportabel og salgbar, også selv om det drejer sig om en fire tons stor betonblok .

The man who stole Banksy er en anderledes, fascinerende og udfordrende film, der stiller flere spørgsmål end svar. Gå ind og se den.

Instruktør: Marco Proserpio

Fotos og trailer: 41SHADOWS

Premiere: 1. november 2018