Kulturkupeen

Mamma Mia – tilbage efter 10 år.

∗ ∗ ∗ ∗ ∗

Anmeldelse af Ulla Strømberg.

Mamma Mia – tilbage efter 10 år.

Abba-musicalen “Mamma Mia” med en uovertruffen filmversion fra 2008 er lige at gå til, hvis man tør ansætte et kæmpe ensemble.  Og det har de gjort igen med Per Se som producent. Resultatet sidder lige i jukeboxen. Der er ingen slinger i løjerne. På bedste Fredericia-manér stod premierepublikummet op de sidste 15 minutter, mens ensemblet og hovedstjernerne, nu i rigtigt Abba-outfit, trykkede sangene af, endnu engang.

Mamma Mia. DK. Foto: Bjarne Stæhr.

Selvfølgelig er det Abba-drengenes fortjeneste, Benny Andersson og Björn Ulvaeus. De evnede dengang i 1970erne skrive musik og tekster, som viste sig at være langtidsholdbare. Efterfølgende, da alle gik fra hinanden, holdt gutterne sammen og kunne kapitalisere på deres sangskat. Det er blevet til big business, som er dem velundt. Ikke at kimse af. Det samme må man sige om denne version, en gennemprøvet engelsk musicalopskrift, justeret, således at dansetrin, pauser og sange flyder harmonisk.

Først var der sangene, så kom musicalen, derefter filmen og sidenhen er det vel en tilskåret  musicalversion, der er indkøbt i London.

 

Mamma Mia. DK. Foto: Bjarne Stæhr.

Med en stærk og moden Annette Heick, der, uden den mindste tøven, trækker sangene hjem, er man i trygge hænder hos Donna Svendsen, som hun hedder her.  Annette Heick vokser for hver ny rolle og klarer flot konkurrencen med den uovertrufne Maryl Streep fra filmversionen. Men Heick, der snart som sanger og skuespiller mestrer det meste, må godt lukke lidt op for varmen og charmen. Det kan blive for automatagtigt.

Den unge Matilde Zauner Nielsen er næsten rørende som datteren, der så gerne vil have en far, en mand og i øvrigt gøre moderen glad.  Udenom er kvindesiden castet tæt på filmversionen med en sjov og komisk Trine Gadeberg og en flot, statuarisk Nicoline Siff Møller, der i øvrigt også var med for 10 år siden. Herrerne har nok lidt sværere ved at fange filmens Hollywood star quality som Colin Firth, Stellan Skarsgård og den gamle James Bond, Pierce  Brosnan, osede af. Men de klarer sig: Peter Oliver Hansen, Gordon Kennedy og Jesper Lundgaard.

Det hele er fordansket af Ann Mariager (dialog) og Anne Linnet (sangtekster). Der er mange sjove og finurlige pointer, men teksten er ikke altid lige let at fange. Måske fordi instruktøren har været englænder.  Udenom nogle flot dansende unge mænd og kvinder.  Det er meget overskudsagtigt, både koreografisk og scenografisk i alle dansenumrene, selv om resten af den faste scenografi bærer lidt præg af provinsturné. Man burde nok have skabt en større dekoration til de to måneder på Tivolis brede scene.

Mamma Mia. DK. Foto: Bjarne Stæhr.

Mamma Mia er blevet imponerende flot, effektiv og indimellem også rørende, fordi alle formår at lægge så mange kræfter og følelser i figurerne,  og i øvrigt synger de upåklageligt.

Der er levende orkester på, men desværre kan man ikke se musikerne. Så synd for dem og for os.

Er man Abba-fan eller i det skjulte blot var vild med den gamle film, er der ingen vej uden om: afsted til Tivoli eller besøg et af de mange andre danske spillesteder, som produktionen kommer forbi igennem foråret.

The winner takes it all. Og det må man bare ønske for denne produktion.

 

Ps. Der mangler et program. Det er lidt ærgerligt, hvis man ikke helt har rede på alle sangene – og i øvrigt fortjener skuespillerne også at blive husket.

_____________________________

Det originale kreative hold:
I Danmark efter aftale med Judy Craymer, Richard East og Björn Ulvaeus for Littlestar i samarbejde med Universal. MAMMA MIA! produceres i Danmark af PER SE.

Musik og tekster: Benny Andersson og Björn Ulvaeus og udvalgte sange med Stig Anderson
Manuskript: Catherine Johnson
Scenografi: Mark Thompson
Lysdesign: Howard Harrison
Lyddesign: Andrew Bruce & Bobby Aitken

Musikalsk supervisor, øvrigt materiale og arrangementer:
Martin Koch
Koreografi: Anthony Van Laast
Instruktør: Phyllida Lloyd

Holdet i Danmark:
Producent af den danske opsætning: PER SE ApS
Kreativ producent: Bengt Bauler
Oversætter af sange til dansk: Anne Linnet
Oversætter af dialog: Ann Mariager

Rolleliste:
Hovedcast:
• Annette Heick: Donna Svendsen
• Matilde Zeuner Nielsen: Sofie
• René Wormark: Frej
• Trine Gadeberg: Bibi
• Nicoline Siff Møller: Tanya
• Jesper Lundgaard: Stig
• Gordon Kennedy: Henrik
• Peter Oliver Hansen: Bill
• Anna Jørgensen Kaack: Rikke
• Tara Toya: Louise
• Benjamin Dupont Igens: Chili

Jonathan Heegaard JEspersen: Niklas

Ensemble:
Christina Elisabeth Mørkøre, Nynne Christine Holmen, Astrid Højgaard Lundgreen, Lea Palme Skriver, Nadin Reiness, Fie Alberte Damgaard-Lauritsen, Sara Östberg Diakité, Steffen Raabjerg Jakobsen, Pål Jensen, Kristian Jensen, Mikkel Rosleff, Simon Glæsel, Lasse Dyg, Steffen Hulehøj Frederiksen, Christofer Nilsson, Julia Öhman og Josephine Stenberg Ellefsen.

Fakta:
Premiere:
22. januar 2020 i Tivolis Koncertsal
Spilleperiode:
København: Koncertsalen, Tivoli (22. januar – 22. marts 2020)
Billetbestilling: www.billetlugen.dk
Holstebro: Musikteatret Holstebro (27.-29. Marts og 1.-4. april)
Billetbestilling: https://www.musikteatret.dk/
Aalborg: Aalborg Kongres & Kultur Center (8.-12. samt 15.-19. april)
Billetbestilling: https://www.ticketmaster.dk/
Randers: Værket (22.-26. april)
Billetbestilling: https://vaerket.dk/
Esbjerg: Musikhuset Esbjerg (29.-30 april samt 1.-3. maj)
Billetbestilling: http://www.mhe.dk/
Vejle: Vejle Musikteater (6.-10. samt 13.-17. maj)
Billetbestilling: https://www.vejlemusikteater.dk/
Viborg: Tinghallen (20.-24. maj)
Billetbestilling: http://www.tinghallen.dk/

www.tivoli.dk

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *