Stormene på Vendsyssel Teater.

∗ ∗ ∗ ∗ ∗

Stormene – flot, lokalt forankret historisk spil efter Maria Hellebergs roman fra  2017. Stærke kvindeportrætter gør Maria Hellebergs roman ”Stormene” både moderne og vedkommende på Vendsyssel Teater.  De mange historiske skæbner har fået stemmer og følelsesliv, som var de midt blandt os nutidsmennesker. Det hele udspilles i en overraskende scenografi, der hensætter os i gedulgte, middelalderlige rum – i både kirke og slot.

Mens magt og penge er drivkraften hos mændene, må kvinderne sikre sig et anstændigt liv. Men hvis kærligheden også spiller ind, bliver det først rigtig farligt. En eviggyldig fortælling, desværre, men forståelig for alle.

Stormene. Vendsyssel Teater. 2020. Foto: Jacob Stage.

Et egnsteater har mange forpligtelser. Og Vendsyssel Teater lever i den grad op til alle forventninger med endnu en imponerende produktion, der inddrager den lokale historie.  ”Stormene” er endnu et vellykket  teaterprojekt. Med fynd og klem tages udgangspunkt i Maria Hellebergs store bog om 1500-tallets Vendsyssel, her dramatiseret af  Maj Rørbæk Damgaard.

”Stormene” kunne være blevet en gang gammeldags fortælling om nogle mennesker, der levede for næsten 500 år siden og stredes med sig selv, gud og samvittigheden. I skyggen af reformationen var der nok at moralske kampe og oveni nogle barske konger. Men nu er det en vedkommende og lyslevende beretning fra lokalområdet!

Teamet bag, instruktøren Anders Lundorph, scenografen Steffen Aarfing  og dramatikeren  Maj Rørbæk Damgaard, har haft blik for det basalt menneskelige med udgangspunkt i Hellebergs store bog fra 2017 om biskop Stygge Krumpen på Børglum Kloster. Sammen har de skabt en spektakulært  og meget nutidig beretning om nogle mennesker, der enten tvangsgiftes eller er forpligtet til at leve i cølibat og så alligevel elsker og begærer for derved at forkludre tilværelsen.

I centrum står biskop Stygge Krumpen, som historien har gjort til en grisk kirkens mand. Men på scenen spilles han så nuanceret og veltalende af Anders Gjellerup Koch, at man også fatter sympati for denne stejle Kirkens mand, hvor drifterne ikke kan holdes nede. Med stort d’Artagnan-hår forsvarer han den kompromisløse mand fra den katolske tid. Han skyr intet middel for at inddrive penge og ejendom til både sig selv og kirken. Men han overgås på flere måde af de andre afskyvækkende mænd, som spilles medrivende af Hans Holtegaard og Jørgen Bing, begge fra Vendsyssel Teaters faste stab. Der er ikke meget godt at sige om middelaldermændenes natur.

De kvindelige skuespillere er alle gæster i Hjørring og hvilken glæde at se, hvordan de folder sig ud og skaber interessante, individuelle kvindeportrætter.  Elisabeth er den smukke kvinde, der først bliver tvangsgift og siden indleder et kærlighedsforhold til biskop Stygge, men alligevel, for at få position og ståsted, gifter sig med en helt tredje. Her fremstilles hun som begavet og handlekraftig på trods af køn og spilles med varme og indlevelse af Laura Kold. Smukt, nutidigt portræt.  Merete Mørkedal, allerede kendt som striks ung pige i køkkenet på TV2s ”Badehotellet”, har skabt en spændende, rapkæftet figur og lykkes med at få publikums respons på adskillige sjove bemærkninger. På trods af de mange lag i den også alvorstunge beretning om det barske liv i Nordjylland i årene omkring 1536, er det befriende at le ad de menneskelige urinstinkter.

Instruktøren Anders Lundorph har med omhu skabt meget nuancerede figurer rundt om de to elskende, Biskoppen og Elisabeth. Og midt i det hele genkendes helt nutidige situationer. Sandelig om der ikke er lidt ”Pretty Woman”, når Elisabeth bevidst kaldes en hore, fordi hun har en udenomsægteskabelig affære, og biskoppens modstandere blot tror, at hun er til rådighed. Nok er der ikke de lange lakstøvler med eller Beverly Hills, men vores samtid pibler frem i også den meget naturlige dialog.  De raffinerede, balancerende kostumer og Dr. Martin-støvler, som de alle går rundt i, kan også ramme et ungt publikum.

De to nybagte skuespillere, Lue Støvelbæk og Clara Ellegaard viser allerede kraft, nærvær og fylde, så vi kan kun glæde os til gensyn.

På Vendsyssel Teater har man samlet et fantastisk hold og demonstrerer, at hvis bare ambitionerne er store, og arbejdsiveren ligeså, kan der skabes væsentligt og relevant teater med direkte relation til det lokale. For hvem vil ikke se på Børglum Kloster og Voergaard på en helt ny måde efter de tre timer i det moderne Vendsyssel Teater.

Før forestillingen kunne teaterdirektør Lars Sennels i øvrigt stolt sige, at det var teatrets længste forestilling indtil data. Ja, men det havde ikke ødelagt noget, hvis rekorden ikke var slået, og aftenens oplevelse kun varede 2,5 time.

Går turen til Jylland den næste måned, kan “Stormene” varmt anbefales. God optakt til besøg i det Nordjyske!

Elisabeth: Laura Kold
Stygge: Anders Gjellerup Koch