En smuk aften på Kronborg i selskab med Musica Ficta og John Dowland.

∗ ∗ ∗ ∗ ∗

Det kendte vokalensemble Musica Ficta er blevet associeret med Kronborg Slot over en treårig periode. Lørdag aften kunne man opleve den første koncert i Dansesalen på Kronborg Slot.

Kronborg Slot tidligt på aftenen. Pressefoto.

Med vokalensemblet Musica Ficta som husensemble markedsføres Kronborg nu lidt mere seriøst, end slottet og Kulturministeriet ellers har praktiseret i de seneste år. For at lytte til Musica Ficta og forstå i denne omgang engelsk og fransk musik fra tiden omkring 1600 kræver kulturhistorisk interesse, fordybelse, ro og måske også tålmodighed. Kort sagt,  nu er det et andet publikum end dem, Kronborg ellers satser på med Jim Lyngvild og diverse rollespil etc.

Pressefoto fra Koncert med Musica Ficta. 2021. Kronborg Slot.

Koncertprogrammet var denne aften koncentreret om John Dowland (1563-1623), en engelsk Lutspiller og komponist, der blev ansat af Christian 4. til at være hoflutspiller i København og på Kronborg i perioden 1598-1606. Det informative program kunne også fortælle, at John Dowlands arbejde indebar, at han, udover at underholde hoffet, skulle være agent eller informator for kongen om engelske anliggender, dvs. han skulle indberette om eventuelle udviklinger i det politiske forhold imellem Danmark og England. Men han var også en velanskreven komponist, hvis værker stadig kendes efter glemsel i to-tre hundrede år. Denne dobbeltstilling som musiker og agent er interessant, men blev mindre vigtig, efter at Chr. 4.’s søster blev gift ind i det engelske kongehus, og hendes mand James 1. overtog tronen efter Elisabeth 1.

John Dowland var med datidens normer i stand til at komponere “ørehængere”. Det gjorde ham berømt i samtiden, og han rejste rundt i Europa og optrådte for den øverste klasse. Både John Dowlands kompositioner og andre samtidige komponisters værker, bl.a. Luca Marenzio, blev denne aften spillet af den danske lutspiller Fredrik Bock, som fint akkompagnerede de 8 sangere, som ellers synger uden instrumental ledsagelse.

Lederen af Musica Ficta, Bo Holten, er komponist og dirigent og tillige en fremragende formidler. De ellers lidt trivielle tekster om sorg og plage voksede med Bo Holtens forklaringer og blev interessante vidnesbyrd om en tid med hang til det melankolske. Netop ved at lytte til ord og toner om det tragiske og forgængelige ved livet, kunne datidens folk få livsmod. I flere af teksterne gik ord som tårer igen og igen: ”Flow, my tears,  fall from your springs” og ”If floods of tears could cleanse my follies past”.  Også musikken, af både John Dowland og flere af hans samtidige komponister,  blev på raffineret vis dissekeret af Bo Holten. Pludselig var de 200 publikummer helt indforstået med en musikalsk genre som madrigal, der er en verdslig vise for flere stemmer. De introducerende og forklarende ord var guld værd. Og så blev publikum også belært om, at Musica Ficte ikke er et kor, men et vokalensemble, hvor hver sangstemme indgår som et individuelt instrument.

Lutmusikken og de smukke sangstemmer i det ikke alt for store rum blev en lise for øret, og da teksterne tillige var aftrykt i programmet,  kunne man følge musikkens og sangenes rensende virkning: Livet er forgængeligt, sorgen ligger og lurer, afskeden er uomgængelig, og døden kan ikke fravælges. Nå ja, det er vist også livet i dag, selv om vi gerne vil glemme det.

Musica Ficta blev dannet i midten af 1990erne, efter at Bo Holten i mange år havde arbejdet med vokalgruppen Ars Nova, der også var specialiseret i tidlig musik. I dag består  Musica Ficta af en række sangere med hver deres interessante register. På Kronborg til denne koncert deltog 8 sangere, bl.a. kontratenoren Stephen Yeseta og barytonen Lauritz Jakob Thomsen, som hver leverede nogle af aftenens musikalske højdepunkter.

Kronborg Slot ved aftentide. Foto: Bogo Group.

Samarbejdet imellem Kronborg Slot og Musica Ficta er blevet til takket være en fondsbevilling fra tre danske fonde på flere millioner kroner. Den næste koncert finder sted på Kronborg d.2. oktober 2021.

Officielt beskrives samarbejdet således:

Fra januar 2021 og tre år frem agter Kronborg Slot og vokalensemblet Musica Ficta at gennemføre et omfattende samarbejde, som vil undersøge, dokumentere og formidle musikken ved det danske hof under Frederik 2. og Christian 4. Samarbejdet vil være den hidtil største styrkelse af Musica Fictas virksomhed og bringe ensemblet endnu længere frem som et af de førende ensembler i verden.

Samarbejdet udformes som en husensembleordning, hvor Musica Ficta og Kronborg Slot vil fuldbyrde den fælles ambition om en gennemgribende formidling af kulturhistorien ved det danske hof i senrenæssancen. Projektet vil blive den hidtil mest gennemgribende fremførelse af musikken fra denne glansperiode i dansk musikhistorie.

Tilsyneladende bliver det til mindst 10 koncerter på Kronborg i løbet af de næste tre år. Koncert nr. 2. er sat til d.2. oktober 2021.

PS: Kronborg Slots historie er jo også interessant. Det ombyggede renaissanceslot stod færdigt omkring 1578 under Frederik 2. En brand nogle årtier senere ødelagde en del af slottet, men heldigvis  blev slottet af Chr. 4. genopbygget efter de gamle tegninger.  Som bekendt skrev Shakespeare omkring 1600 tragedien ”Hamlet, prince of Denmark”, hvor navnet Elsinore indgår, men ikke Kronborg.  Dette faktum er blevet genstand for uendelig mange gisninger, men skyldes nok flere  faktorer: et par engelske skuespillere besøgte slottet i 1580-erne, og i øvrigt var Kronborg hurtigt blev ganske berømt for sit smukke ydre og markante placering ved havet. William Shakespeare kom aldrig forbi slottet, og Dowland kunne næppe nå at fortælle Shakespeare om det danske slot.

Hvis man er til renaissancemusik og sang – sæt kryds i kalenderen d. 2. oktober 2021.

Jeg vil ikke gå glip af den næste koncert.

Varm anbefaling.