The Banshees of Inisherin

∗∗∗∗∗

The Banshees of Inisherin handler om afvisning og desperation. Det lyder ikke opløftende. Det er det heller ikke, men der går en stærk undertone af sort humor gennem hele filmen, som gør det ubærlige bærligt.

Vi befinder vi os på en lille afsides liggende engelsk ø under den irske borgerkrig i 1920’erne. Her følger vi de to mænd Padraic (Colin Farrell) og Colm (Brendan Gleeson), der har været bedste venner i en menneskealder. En dag beslutter Colm pludselig uden grund at afslutte deres venskab. Padraic står helt uforstående overfor Colms afvisning: Altså hvis jeg har gjort dig noget. Bare fortæl mig det, siger den sårede Padraic. Du har ikke gjort mig noget. Jeg kan bare ikke lide dig mere svarer Colm lakonisk. En afvisning der vil noget. Grundlæggende har Padraic været Colms eneste ven.

Padraic bor sammen med sin søster Siobhan (Kerry Condon), og da hun rejser til fastlandet for at starte et nyt liv dér, bliver Padraic sønderknust. Han nægter imidlertid at rejse med, og dermed opgive sit venskab med Colm, som afgiver ham et chokerende og dybt besynderligt ultimatum, hvis Padraic ikke holder sig væk. Snart begynder konflikten mellem de to at eskalere.

Min først reaktion, da jeg så The Banshees of Inisherin var, at den handlede om ø-kuller. Denne tilstand af uro, frustration og irritation fremkaldt af længere tids ophold på en lille isoleret ø. Det passer fuldstændig på vores karakterer. Øen ligger isoleret fra fastlandet. Det er et lille samfund, hvor alle kender alle og har helt styr på, hvad der foregår hos naboen. Men derudover keder folk sig bravt, hvilket man godt forstår, fordi der grundlæggende ikke sker noget som helst på øen. Flere og flere unge rejser væk, for at prøve lykken på fastlandet.

Efterhånden som filmen skrider frem, bliver den mere og mere urealistisk og surrealistisk. Vi har ikke just at gøre med en humørspreder. Der er en tragikomisk undertone i filmen, som visse steder er makaber og dyster, men andre steder overraskende morsom.

Bag filmen står Martin Mcdonagh, der også stod bag Three Billboards Outside Ebbing, Missouri, en dybt original og gribende film, der i 2018 vandt to Oscars.

The Banshees of Inisherin er nomineret til ikke mindre syv Oscars ved dette års Oscar uddeling, som finder sted den 13. marts 2023. Herunder en for bedste film, bedste instruktør og bedste mandlige hovedrolle. Colin Farrell får således måske med sin rolle som den sympatiske og ensomme Padraic muligheden for helt velfortjent at modtage sin første Oscar.

Rent genremæssigt har The Banshees of Inisherin træk fra såvel melodramaet, tragedien og komedien. Den favner bredt, hvilket gør den interessant og anderledes. Kan anbefales.

Premiere: 26. januar 2023.

Længde: 1 time 54 min.