Kulturkupeen

The Assassin

∗ ∗ ∗ ∗ ∗

Anmeldelse af Eva Zierau.

En anderledes smuk og betagende film.

Vi befinder os i Kina ved slutningen af det Kejserlige Tang-dynastie (618-907 AD). Den smukke kvindelige lejemorder Yinniang(Shu Qi) er på en af sine mange missioner. Hun blev som 10 årig bortført af sin tante, den tidligere prinsesse og nuværende nonne Jiaxin( Zhou Yun), som har opdraget Yinniang i kampsport, så hun kan uskadeliggøre politiske modstandere og korrupte politikere. Men bag Yinniangs skarpe svær, der koldblodigt kløver sine ofrene i to, banker trods alt et hjerte. Da hun en dag nægter at udføre en mission, fordi manden hun skal likvidere sidder med sin lille sovende søn i skødet, bliver Jiaxin rasende: Du skal først  dræbe dem han elsker og bagefter ham, siger hun til Yinniang. Som straf bliver Yinniang sendt til sin fødeprovins, Weibo, for at likvidere guvernøren, Tian Jian(Chang Chen), hendes fætter og den mand hun skulle have været gift med, hvis hun ikke var blevet bortført. En rendyrket røverhistorie. Et dæmonisk folkeeventyr.

Assassin hun går i kampuniform

Foto: 41 SHADOWS

Filmen bygger på romanen Nie Yinniang og den mytologiske wuxia-genre inden for fiktion, som er kendetegnet ved fortællinger om kampsport og voldelige oprør mod korruption og politiske modstandere i fortidens Kina. Den taiwanske instruktør Ang Lees kassesucces filmen Tiger på spring, drage i skjul(2000)  er et eksempel på genren .

I prologen vises filmen i sort /hvid for at understrege baggrundshistorien og et fortidigt univers. Senere skifter filmen til farve, og vi befinder os i filmens nutid, der hvor hele dramaet udspiller sig. Handlingen kan godt være svær at finde hoved og hale i. De mange medvirkende ligner hinanden, kulturen ligger os fjern og folk taler et sprog, vi ikke forstår et ord af.

Assassin kamp

Foto: 41 SHADOWS

Tempoet dvælende. Der sker ikke ret meget. Lejlighedsvis brydes stilheden af pludselige kampe med drabelige svær. Der er dog en forbavsende lidt blodig film. Kampscenerne er korte og balletagtige. Så snart byttet er nedlagt, forsvinder Yinniang som et vindpust ind i skoven. Selv om hun har en hel hær af krigere  efter sig, bliver hun aldrig fanget. Der er noget mørkt, mytisk og poetisk over denne film.  Smil, grin eller glæde over tilværelsen er en by i Rusland. Undtagen i en af de sidste scener, hvor nogle kvinder kommer gående, grinende i højt humør. Denne scene virker malplaceret i det ellers dystre univers.

Der, hvor filmen fungerer bedst, er på billedsiden. Den er uendelig smuk og betagende. Farvepaletten indendørs er primært holdt i matchende gule, orange, røde og beige farver. Dertil kommer nogle fantastiske naturbilleder fra det indre Mongoliet og det nordøstlige Kina, hvor filmen er optaget. Kameraet er langsomt og afsøgende med brug af lange indstillinger og kun få kamerabevægelser. Man kommer uvægerligt til at tænke på Arkira Korusawas kompositioner.

Assassin mand og barn

Foto: 41 SHADOWS

Instruktøren bag er den 69 årige Hou Hsiao-Hsien, som har været den mest markante instruktør i taiwansk film siden starten af 80erne. Han er bl.a. kendt for sin udfordrende og underdramatiserede stil. Han er stærkt inspireret og en stor beundrer af af Korusawas film.

Hsiao-Hsien vandt prisen Best Director for The Assassin ved Cannes Festivalen 2015. Derudover har filmen modtaget mange andre internationale priser.

En anderledes, fin og betagende film.

Instruktør: Hou Hsiao-Hsien

Trailer:41 SHADOWS




Premiere: 2. juni 2016