Absolute Shakes vol. 6.

∗ ∗ ∗ ∗

Absolute Shakes vol. 6.

Shakespeare i parken – i Ørstedsparken.

Det er blevet en tradition. Hverken pandemi eller følgevirkningerne kan afholde de vilde skuespillere fra at underholde i skrigende kostumer og matchende stemmer i Ørstedsparken i København i Jarmers Plads hjørnet. Og så er det  gratis! Publikum elsker det og kommer i god tid. Allerede 30 minutter før er samtlige græstotter optagede – inden for det afmærkede område. For vi lever stadig i en Corona-tid, hvor alt, hvad der ikke er fodbold, er underkastet restriktioner. Så der skal vises Corona-pas og holdes afstand – også selv om det er udendørs.

Men alt det og den medbragte hvidvin, de mange dåseøl og de indkøbte kæmpeburgers med pommes frites – blev fortæret som om det var hverdagskost.

Absolute Shakes vol.6. Shakespeare i Ørstedsparken. 2021. Foto: US.

Hele stemningen omkring gratis udendørsteater midt i København er helt speciel – og såmænd et nærmere studie værdigt.  Med få minutters forsinkelse kommer skuespillerne kørende på deres rickshaw-cykler, de fire aktører er i de sædvanlige, men dog hvert år nye ”falden på halen” kostumer, som i år er præget af Coronaen. Scenografen Julie Forchhammer må have haft en fest, da hun skabte tylskørter bestående af mundbind og plastichandsker – og i det hele taget dryssede mundbind ud overalt på skuespillerne, bl.a. som knæbeskyttere.  Sjove ser de ud – uanset hvilken farve paryk, de får på. Men i år er det ikke en, men mange shakespeare-skuespil, der frit refereres til, helt frit efter leveren og iblandet lidt subtile under-bæltestedet vittigheder.

Men for at hoppe rundt i de forskellige Shakespeare-tekster skal der være bare en smule mening i galskaben, og det skal også være velvalgte scener, som spilles.

Fra ”Hamlet” er det helt ok med en hyperfreudiansk fortolkning af soverkammerscenen, hvor Hamlet går i clinch med moderen – og også ok at Karin B. Heinemann vender tilbage til ”Hamlet” og vil sige den store ”at være monolog”.   Også Mikkel Arndt kan forsvare at spille Richard 3. med en basketball under t-shirten som pukkel. For både Karin B. Heinemann og Mikkel Arndt er nemlig i stand til at breake og hurtigt skifte stemning og samtidigt klare teksten, som vist er Brunses oversættelse. (Fra Hamlet:  Det er spørgsmålet – hedder her ( som hos Brunse: ”Det er knuden”) .

Men det går ikke at spille titelrollen som King Lear på fladt københavnsk.  I ”King Lear”s  åbningsscene skal de tre døtre fortælle faderen, hvor højt de elsker ham, og så  tilsidst kommer den yngste datter, Cordelia, der af et rent hjerte siger, at hun elsker ham, som pligten byder.  Den scene er magisk, eller kan være, som jeg, bl.a. husker den hos Ingmar Bergman  i Stockholm en gang.

Men årets vilde ”Absolute Shakes vol.6” mangler motiverede rytmeskift, som ellers plejer at være kendetegnet for gruppen, som kalder sig Shakes, men skifter lidt ud blandt de medvirkende.

I år er dramatikeren Thomas Mackmann igen manden, der skriver det sammen.

Karin B. Heinemeier og Mikkel Arndt trækker det tunge læs, mens Patricia Schumann kan råbe trætotterne op, når hun får en mikrofon i hånden, og det sker heldigvis nogle gange, for hele underlægningsmusikken er tidens popsange, som jeg nok har hørt, men må melde hus forbi, hvad angår titler og sangere. Anders Budde er med som stand in og følger trop, når der lyder  discorytmer midt i galskaben,

Alt i alt var publikum også i år vist tilfredse med underholdningen – og skuespillerne kunne såmænd have spillet hvad som helst, for det er kostumerne, skrigene og musikken, der fænger.  De måske subtile shakespeare-citater har mindre betydning i Danmark end i eks. London eller New York, hvor denne tradition med ”Shakespeare in the Park” opstod for årtier siden med Joseph Papp som bagmand.

”Absolute Shakes vol. 6” er underholdende, og som dagene går, vil skuespillerne nok få den præcision og hurtighed, som den karikerende form kræver. Så bliver ”Absolute Shakes vol.6.” for alle – med og uden baggrundsviden.

Forestillingen spiller i Ørstedsparken i 2021
14. – 19. Juni Man-Lør 18.30
&