∗ ∗ ∗ ∗ ∗
Anmeldelse af Ulla Strømberg.
Alvin Ailey Balletten er tilbage i Tivoli.
Publikum var glade, nej de jublede ved gensynet med Alvin Ailey-balletten, og sådan har det altid været.
![](https://www.kulturkupeen.dk/wp-content/uploads/2023/08/Tivoli-Alvil-Ailey-Revelations.-27.8.2023-tegn.5.jpg)
Der er nu en hel del nye dansere i korpset, som har navn efter den legendariske danser og koreograf Alvin Ailey. Desværre døde han allerede i 1989, men hans kompagni lever videre med både hans egne og andres koreografier.
![](https://www.kulturkupeen.dk/wp-content/uploads/2023/08/Tivoli-Alvil-Ailey-Revelations.-27.8.2023-tegn.4.jpg)
Ved første aften i Tivoli var det dog den ikoniske ”Revelations” som overbeviste os om at kompagniet er i vigør og har fastholdt ånden. For her var der præcision, danseglæde og det som måske er allervigtigst: en naturlig vej fra følelse til trin – i et symbiotisk forhold til musikken.
![](https://www.kulturkupeen.dk/wp-content/uploads/2023/08/Revelations-5.jpg)
”Revelations” fra 1960 er unik, skabt af en kun 29 år gammel Alvin Ailey med scenografi af dansk-amerikaneren Ves Harper. Musikken er hentet i den afroamerikanske sangskat, og hele balletten bevæger sig i de smukkeste billeder fra brune over hvide nuancer for at ende i et morgengult lys, som signalerer en ny, god dag. Historierne er mange og går fra bønnemøder, hjemme i landsbyen til den rene tilbedelse af Gud. Det hele føles så naturligigt, at man blot svømmer med i slipstrømmen.
![](https://www.kulturkupeen.dk/wp-content/uploads/2023/08/Tivoli-Alvil-Ailey-Revelations.-27.8.2023-tegn.1.jpg)
”Wade in the Water” episoden i hvide kostumer – og lyseblå bannere der signalerer et flodløb kan jeg huske som totalt billedskabende, når jeg i gamle dage sendte den stemningsbrusende musik i radioen og talte om endnu et Alvin Ailey-gæstespil i Danmark. For balletkompagniet har været her op mod 20 gange.
Det begyndte i Aarhus 1979 og var bjergtagende. Byens teaterelskere blev lagt ned under Festugen. Fra 1981 blev Tivoli det danske hjemsted, og haven har haft besøg mindst 18 gange.
![](https://www.kulturkupeen.dk/wp-content/uploads/2023/08/Alvin-Ailey-American-Dance-Theaters-Constance-Stamatiou-in-Ronald-K.-Browns-Dancing-Spirit.-Photo-by-Paul-Kolnik_90-1MB-1.jpg)
Nu er danserne her igen – og første aften serveredes ”Cry” som er en hyldest til alle sorte kvinder. Fint danset – men jeg har oplevet mere indføling tidligere.
![](https://www.kulturkupeen.dk/wp-content/uploads/2023/08/Pas-de-Duke2.jpg)
Også ”Pas de Duke” er sjov og lidt broadway-natklub-aftig, oprindelig koreograferet til den klassiske russiske superdanser Baryshnikov. For mange af Aileys koreografier er meget krævende både i teknik og indføling og fordrer topdansere.
Heldigvis danses “Revelations” ved alle forestillinger, som ellers har et varieret program.
Der danses til og med d.2. september i Tivoli – varm anbefaling – en balletaften kan ikke være mere medrivende.