American Made

∗ ∗ ∗ ∗

Underholdende smugler komedie.

Tom Cruise er i topform i Doug Limans nye film American Made, der foregår under Den Kolde Krig i slut 70erne og 80erne. Cruise spiller den eventyrlystne, dristige tidligere TWA pilot Barry Seal, der med CIA’s velsignelse flyver illegale våben fra USA til modstandere af styret i Nicaragua- de såkaldte Contra-Oprørere- og på tilbageturen smugler store mængder af kokain ind i USA for de colombianske narko karteller. Mildest talt farligt, men også meget lukrativt. Seal får 2000 dollar i cool cash pr. kilo kokain, og snart handler det ikke for ham om at tjene flere penge, men om hvordan han skal gemme alle sine dollarsedler, som stikker ud af skabe, kufferter og tasker i hans hjem. Hans kone Lucy( Sahra Wright Olsen) og deres tre børn må flygte flere gange fra de amerikanske myndigheder, der er uvidende om CIA’s medvirken i den illegale våbenhandel. Familien vænner sig snart til et liv i sus og dus, men på et tidspunkt strammer båndet, da President Ronald Reagan og hans frue Nancy Reagan går på direkte tv og fordømmer det ukontrollerede narkotikamarked.

Det er en fascinerende historie, og Cruise, der er amatørpilot, flyver selv i alle luft scenerne i filmen. Han siger om rollen: Barry var en mand, der levede uden for reglerne på et unikt tidspunkt i flyvningens historie. I dag er luftrummet under konstant opsyn. For Seal handlede det ikke om pengene, men om spændingen og selve flyvningen.

American Made er spændende, morsom og overraskende. Det gør bestemt ikke filmen dårligere, at den bygger på en sand historie. Har man ikke lige denne present, bliver man ret overrasket over historiens udvikling. Seal bliver portrætteret i et måske lige lovligt rosenrødt lys. En glad dreng, dejlig mand og familiefar, hvis eneste last er, hans hang til flyvemaskiner og eventyr. For at gå ind i sådan en branche, må man formode, at man er mere hardcore end som så.

Cruise og Olsen er glimrende i deres respektive roller som ægteparret Seal og Lucy. Ikke mindst hun har en stærk udstråling. Hun kæmper for sin familie, og stiller ikke mange spørgsmål. Der er noget charmerende, ærkeamerikansk over hende. Fra at lange burgers over disken i en McDonald restaurant lever hun i sus og dus og kan pryde sig med et hav af diamanter.

Filmen er en tur down memory lane. Vi ser IBM skrivemaskiner, mønttelefoner og hører AM/FM radio. På lydsiden er der masser af iørefaldende pop hits fra 70-og 80erne. Endvidere ser vi arkivoptagelser, hvor Ronald Reagan, Jimmy Carter og andre prominente politikere toner frem på tv-skærmen.

Filmen er forbavsende blottet for voldelige scener. Miljøet kunne ellers lægge op til det.  Er man i humør til en uforpligtende røverhistorie baseret på det virkelige liv, skal man gå ind og se American Made. Filmen varer knap to timer, og det er ikke for langt for denne underholdende smugler komedie.

Instruktør: Doug Liman

Premiere: 24. august 2017