Kulturkupeen

Beethoven på Bellevue Teatret.

∗ ∗ ∗ ∗

Anmeldelse af Ulla Strømberg.

I Bjørn Fjæstads skikkelse er Beethoven en lidt forvirret, korpulent, krølhåret nisse i hvid natskjorte. Sådan så den store komponist vel ud, når han var på vej i seng, men…. Vinnie Mandela bærer solbriller og er ellers en flot, hvid kvinde, mens hendes mand, Nelson Mandela, ligner en mager, hvid mand i habit – som dog her det meste af tiden er spærret inde i et fuglebur, der hænger oppe i sofitterne. Charles Darwin løber rundt i britisk tøj med en lille læderskråtaske, som ser ud til at rumme insekter, frøer eller lign.

Beethoven i hvid natskjorte. Bellevue Teatret. Fotos af Isak Hoffmeyer.

Beethoven i hvid natskjorte. Bellevue Teatret. Fotos af Isak Hoffmeyer.

Endnu en teaterkoncert, endnu en omgang nycirkus med svævende musikere og sangere oppe under loftet – og endnu et par timer, hvor man bryder hovedet for at finde ud af hvilken musik, der egentlig har dannet basis for de nye rocknumre.

Beethoven som Teaterkoncert! Tænk at turde. Men Nikolaj Cederholm tør og har i dag en fast stab af specialister omkring sig, der mestrer at løse ethvert problem. Som f.eks. at skabe en rockteaterkoncert hen over Ludvig van Beethovens musik. Tilsammen evner gruppen at skrue en teaterkoncert sammen omkring et hvilket som helst kropumuligt emne.

Det er gået godt nogle gange. Det startede i 1994 med Gasolin hos Dr. Dante, og så har der bl.a. stået The Beatles, Bob Dylan og Mozart øverst på plakaten.

Beethoven blev oprindelig produceret i Norge i 2013 på Rogaland Teater – og et par af sangerne fra den gang er med her på Bellevue, og de er gode: Mareike Wang og Svein Solenes.   I det hele taget er hele ensemblet yderst velsyngende og velfungerende, og ingen går af vejen for at blive hejst op og rullet rundt. Sværest synes Jimmy Jørgensens luftture at være, men man må håbe, at han nyder det. Jeg så ikke det hele, dertil var de for nervepirrende, bl.a. når han hvilede sin isse i hånden på en anden sanger – svævende med hovedet nedad! Men det gik – også for de andre – og midt i det hele lyser Lotte Andersen, som altid er en glæde at se på en scene sammen med Jimmy Jørgensen som den engelske maler Turner, i kittel og med malerpensel og bind for øjnene.

Jimmy Jørgensen og Lotte Andersen i Beethoven på Bellevue Teatret. Foto: Isak Hoffmeyer.

Jimmy Jørgensen og Lotte Andersen i Beethoven på Bellevue Teatret. Foto: Isak Hoffmeyer.

Det sværeste ved denne teaterkoncert er den tunge symbolik, der er lagt ned ved at tage nogle store navne eller ”profiler”, som det hedder i fodboldsproget. De er klasket sammen på en scene, fordi de alle har haft livskriser af 27 års varighed, i følge programmet. Men hvad, hvis man ikke har købt programmet, og hvis man ikke har læst på teksten? Så står det skidt til med forståelsen, og kun showet er tilbage.

Det er slet ikke nødvendigt med al den handling og heller ikke de lidt for fantasifulde kostymer fra Anja Vang Kragh. Det går an, når det bare er show og rock, men her er der jo referencer til historiske personer, og så bliver det sværere og dramaturgisk forvirrende.

Beethoven. Lotte Andersen. Bellevue Teatret. Foto: Isak Hoffmeyer.

Beethoven. Lotte Andersen. Bellevue Teatret. Foto: Isak Hoffmeyer.

Visuelt er det flot: først ret hvidt, mens nogle streger, langt, langt væk fra Turners kunst, kommer op på den hvide papirbaggrund. Siden, som ”profilerne” komme i aktion, bliver det mere og mere mørkt for at ende i sorte mega-silkeflæser, som det indre af en overdådig kiste eller chokoladeæske. Parallelt hermed fragmenter af en Beethoven, som tilsyneladende kan klare mosten. Han kan ikke slås af pinden.

Rockmusikken og de strejf af klassiske toner, som høres i korte øjeblikke, er ligesom alt andet velfungerende og flot begået af brødrene Hellemann. Det bliver et show, som samler sig til sidst foran en Turner-projektion, der er underskøn. Men da forsvandt figuren Beethoven sammen med den dybere mening, som jeg slet ikke tør udtale mig om. Meget besvær til lidt nytte. Hellere ren musik næste gang er vist konklusionen.

Beethoven. Bellevue Teatret. Foto: Isak Hoffmeyer.

Beethoven. Bellevue Teatret. Foto: Isak Hoffmeyer.

 

Idé, koncept og instruktion: Nikolaj Cederholm

Musikalsk arrangement Peter Hellemann og Jens Hellemann

Musik og tekst: Beethoven og Neill Cardinal Furio

Kostume: Anja Vang Kragh

Scenografi: Kim Witzel

Koreografi: Anja Gaardbo

Lysdesign: Jonas Bøgh

Flyvning: battleRoyal GmbH

Medvirkende:

Ludwig Van Beethoven: Bjørn Fjæstad JMW Turner: Jimmy Jørgensen Josephine Brunsvik: Mareike Wang Nelson Mandela: Claus Hempler Winnie Mandela: Lotte Andersen Charles Darwin: Svein Solenes Annie Darwin: Anna Bibovski & Kirstine Rutzou Rosenkilde

Musikere: Björn Jönsson, Christian Hougaard, Bastian Sjelberg, Jonas Berg, Nina Dolgintseva

www.bellevueteatret.dk