Birdman

∗∗∗∗∗

”Face it Dad, you’re doing this because your’re scared to death, like the rest of us, that you don´t matter. And you know what? You’re right. You don’t”.

Hårde ord sagt af Sam(Emma Stone) datter af Riggan( Michael Keaton), hovedpersonen i Birdman .

Riggan er Hollywood has been. Han har, som den legendariske superhelt Birdman, haft  sin storhedstid på det hvide lærred  for år tilbage. For at få liv i sin skrantende karriere, sætter han,  for egen regning, et teaterstykke op på Broadway. Et dumdristigt projekt, der viser sig at blive noget af en udfordring. Dette skyldes ikke mindst den utroligt besværlige men talentfulde hovedrolleindehaver Mike Shiner(Edward Norton), som det nær lykkes for at kuldsejle hele projektet. Samtidig kæmper Riggan for Sams kærlighed. Han har ikke været der for hende, da hun var barn, og hun lægger ikke fingrene imellem i sin kritik. Endelig og ikke mindst kæmper han mod sin egen skygge, sin altid negative indre stemme Birdman, der er ved at drive ham til vanvid med sine dystre dommedagsprofetier om hans uduelighed.

x001_BM_06511

Michael Keaton har i det virkelige liv selv spillet den ikoniske tegneserie figur superhelten Batman i Tim Burtons to versioner af filmen i 1989 og 1992, så man skulle tro, at det er en rolle, han har gode forudsætninger for at leve sig ind i. Selv siger han i et interview.” Jeg har aldrig følt mig mindre forbundet med en karakter som Riggan, men jeg forstod ham på rigtig mange niveauer fordi han er så følelsestyret, oprigtig og hjerteskærende menneskelig”. Om denne udtalelse er udtryk for et PR stunt for ikke at udstille Keatons egen karriere, skal være usagt. Hans karriere kan godt minde lidt om Birdmans.

Filmen er morsom, satirisk og alvorlig på en gang. Den giver et billede af en skuespiller, der har været mere optaget af at pleje anmelderne end de nære relationer. Riggan befinder sig i en eksistentiel krise, noget vi alle kan identificere os med. Alderen trykker, og han har ondt i livet. Vi føler med ham.

Filmens visuelle udtryk illuderer, at den nærmest er taget i one take dvs. i en lang indstilling. Kigger man godt efter, kan man dog se, at der er klippet hist og her. De mange lange indstillinger får os til at føle, at vi nærmest er vidne til en live optagelse. Vi er fluen på væggen. Den måde at filme på kræver meget af koreografien og skuespillerne og derudoveren præcis timing. Filmen blev optaget på kun 30 dage on location på Broadway.

Bag filmen står den anmelderroste mexicanske instruktør Alejandro G. Iñárritu, der for sine film Love is a Bitch, 21 gram og Biutiful har fået ikke mindre end 12 Oscarnomineringer og vundet priser i Cannes. Med Birdman prøver han med sine lange skud at skabe hel særlig stemning af en indbyrdes forbundethed, og det virker.

Manuskriptet er imponerende. Hårdtslående og hudløst ærligt. Jo længere man kommer ind i filmen, jo mere bliver man opslugt af det bizarre og satiriske univers.

Filmen er i år nomineret til ikke mindre end ni Oscars. Noget tyder på, at den har gode chancer for at vinde nogle statuette ved den store Oscaruddeling i Hollywood 22. februar 2015. Den fortjener det. Super film.

Trailer: Twentieth Century Fox og SF Film

Instruktør: Alejandro G. Iñárritu

Premiere: 22. januar 2015