Chess – musical i Tivoli og på turné.

∗ ∗ ∗ ∗ ∗

Hatten af for Mikkel Rønnow og co. Imponerende flot “Chess” i Tivoli.

For femte gang står Mikkel Rønnow på podiet og dirigerer ”Chess”, mens  Stig Rossen har sunget sit parti mindst 300 gange. Det giver tryghed på tilskuerpladserne. De kan deres kram deroppe. Holdet bag forestillingen: instruktør, scenograf og koreograf er hentet i udlandet, mens hele teksten er oversat til dansk. De må have arbejdet hårdt bag kulisserne, og det har mere end båret frugt.

Chess. Tivoli. Pressebillede af Rumle Skafte.

”Chess” i Tivoli og på turné er blevet til et begavet og tindrende flot udstyrsstykke, som holdes i skak af et super velsyngende og præcist dansende kor, mens de fleste solister leverer mere, end man kunne forvente på en dansk scene.  Overbevisende sunget, smukt at skue, kun kniber det med at få varme i spillet. Masser af stjerner til både instruktør og scenograf.

Det er en kærlighedshistorie på tværs af politiske grænser, de to Abba-gutter sammen med Tim Rice tilbage i 1980erne fik skruet sammen til en musical, der åbnede i Londons Westend og gik i tre år.  Som jeg husker forestilingen fra dengang, kan 2018-versionen mere end måle sig med den oprindelige udgave: Den nye ”CHESS” viser, at Danmark er blevet en musicalnation. Vi kan – både i Fredericia, på Det Ny Teater og nu i Tivoli.

Stig Rossen, som den alvorlige og moralske russiske skakmester Sergievsky, synger flot, har statur, så det basker, men et lille smil i ny og næ ville hjælpe på rollen. For der er brug for varme, hvis modstanderens kvindelige sekundant skal smelte, men det er jo teater, så hun falder for ham alligevel.

Kraftfuldt og med karakter  synger  Xenia Lach-Nielsen patiet som kvinden, der forlader amerikaneren og slutter sig til fjenden, Rossens Sergievsky. Også de andre solister får både karakter og dybde i rollerne. Sværest er det for den amerikanske skakmester, sunget af Bjarne Langhoff. Figuren er pr. definition usympatisk og arrogant, måske med mindelser om dagens amerikanske præsident. Partiet ligger på et lidt irriterende leje, som ikke gør det nemmere for sangeren. Men det hele opvejes af orkester, kor og så det velfungerende elskende par: Stig Rossen og Xenia Lach-Nielsen. Kærlighed uden smil, men for fuldt orkester.

”Chess” er som musical ikke lige at gå til. Historien er interessant,  hentet ud af virkeligheden om to kæmpende rivaler, hvor russeren ender med at ville søge asyl, og så alligevel ikke, mens amerikaneren kommer til at forspilde sine muligheder. I realiteten kunne det ligeså godt være et drama – men nu er det musikken, der har sejret med kun få ørehængere. ”One night i Bangkok” er den mest Abba-agtige af numrene – resten er mere i den amerikanske og angelsaksiske musicalstil fra 1970erne og 1980erne.

Chess. Tivoli. Pressebillede Af Rumle Skafte.

Med Stig Rossen og Lach-Nielsen i spidsen for ensemblet spilles alle skeptikere skakmatte. 32 år efter uropførelsen overbeviser ”Chess” endnu engang.

Solister:

Stig Rossen, Xenia Lach-Nielsen, Bjarne Langhoff, Jacob Zethner, Pernille Petersson, Kristian Vetter, Martin Loft.

ENSEMBLE:

ANNA VAUPEL · FREDERIKKE VEDEL · KATRINE SCHMIDT NØRGAARD · KARIN NORDLY-HOLST · LINDA FABRICIUS HULTEMARK · LINNEA STENBECK · NYNNE CHRISTINE HOLMEN · REGINA LUNDSGAARD SLOTH · ANDERS GJESING · JEFF SCHJERLUND · JESPER PAASCH · JONAS HOLST · JONATHAN HEEGAARD · MIKKEL HOÉ KNUDSEN · OLIVER LUNDQVIST · ULRIK AABYE-HANSEN. Statister: EMILIA ISABEL WISCHMANN · ELISABETH SLEJBORG BLAUENFELDT · MATHIAS BOEMANN RASMUSSEN · VICTOR LUCAS-SENNENWALDT · SOFIE HELLSTERN-KROGH · IDA MARIE BRANDT · NOAH PETER FYNNE CLEMMENSEN · MADS KRISTIAN ANDERSKOU · ANDERS TEIGEN

ORKESTER:

Violin I (Koncertmester): ANDREA GYARFAS BRAHE / YURI KALNITS. Violin II: INGEGERD DECKERT. Cello: MIHAI FAGARASAN / JON ANDERSKOU. Fløjte / Piccolo: KAROLINA LEEDO / LONNIE SVILLING. Obo / Engelskhorn: ELIZABETH GIBBS / VERONICA ISABELLE STUBBERUD. Klarinet / Basklarinet / Baritonsax: MARIE BESSESEN / FLORIÁN NAVARRO. Fagot / Kontrafagot: NIELS ANDERS VEDSTEN LARSEN / ANNEMETTE JUUL PEDERSEN. Horn: PHILIP SANDHOLT ANDERSEN / SUSANNE SKOV. Trompet / Flygelhorn: BO FUGLSANG / JAN LYNGGAARD SØRENSEN. Trombone / Bastrombone: ANDRÉ JENSEN / HENRIK RESEN. Flygel / Keyboard I: JAKOB LINDBIRK / ALLAN DAHL HANSEN. Keyboard II: JOHAN BERGMAN / KELD HAANING IBSEN. Keyboard III: MADS GRANUM / CHRISTIAN BERG. Guitar: JENS KOKHOLM. El-bas / Kontrabas: JESPER THORN / KIM MIKKELSEN. Trommer: PETER FÄLTSKOG / TOBY LAMB. Slagtøj: DAVID HILDEBRANDT / MIKKEL IB.

HOLDET BAG:

Musical af Benny Andersson, Björn Ulvaeus og Tim Rice

Iscenesættelse Mark Clements