Cold War

∗ ∗ ∗ ∗ ∗

Den polske instruktør Pawel Pawlikowskis nye film Cold War er et godt bud på en film, der er værd at se her i juledagene. Et gribende kærlighedsdrama, der foregår under den kolde krig. Filmen er inspireret af Pawlikowskis forældre, der havde et turbulent ægteskab gennem hele livet. De afsluttede forholdet flere gange for at finde sammen igen og starte forfra. De døde i 1989 lige før Berlinmurens fald, efter at have tilbragt 40 år sammen on and off. Palokowskis siger, at han aldrig er stødt på et så modsætningsfyldt forhold, og vi tror på ham efterhånden som filmen skrider frem. Cold War er en spillefilm. Den vandt prisen for bedste instruktion ved filmfestivalen i Cannes  i år og er Polens kandidat til Oscaruddelingen næste år.

Vi befinder os i 1949 i efterkrigstidens Europa, nærmere betegnet i Polen på landet. Wictor(Thomasz Kot) og Zula(Joanna Kulig) spiller og synger i en kendt polsk folkemusik gruppe Mazowsze. De synger om kærlighed og hårde tider. Wictor spiller klaver, og Zula er en meget talentfuld solo sanger. De forelsker sig i hinanden og i 1951 går turen til Warszawa, hvor Zula får til opgave at indspille en plade om den elskede, vidunderlige Stalin.

Det lykkes Wictor på en turné at flygte til Vesteuropa. Han ender i Paris og lever af sin musik. Wictor og Zula bibeholder kontakten, og de mødes flere gange under cover, når hun turnerer med sit orkester, senest i Paris, hvor hun flytter ind til ham en periode. Da hun beslutter sig for, at flytte hjem til Polen igen, selv om det kan få alvorlige konsekvenser for hende, skilles deres veje endnu engang.

Filmen giver et skræmmende billede af livet i Østeuropa under den kolde krig. Systemets tunge styrende hånd er allestedsnærværende og store dele af befolkningen lever i frygt og armod.

Den temperamentsfulde sensuelle Zula, er på den ene side tiltrukket af systemet. På en anden side erkender hun, hvor svært det er ikke have frihed til at bestemme over eget liv.

Der er noget Romeo og Julie over denne film. Wictor og Zula vil gerne have hinanden, men især hun har ikke modet til betale prisen for at gå imod systemet og være tro mod egne følelser. Grundlæggende forstår man hende godt.

Filmen er sort hvid, som i Pawel Pawlikowskis Oscarvindende film Ida(2015). Grundlæggende er der en melankolsk stemning over filmen, men den viser også livsduelighed og nerve i de scener, hvor forholdet mellem dem blomstrer. Formatet er nærmest kvadratisk. Pawel Pawlikowski siger i et interview, at det er billigere at lave film i det format, end i wide-screen, hvor der skal meget mere med i billedet. Det  kvadratiske format er ligesom blevet en signatur for Pawel Pawlikowskis film.

Cold War er en film om kærlighedens mange ansigter, herunder om, hvor tæt had og kærlighed ligger op ad hinanden. Thomasz Kot og Joanna Kulig yder flotte præstationen, men det er især Kuligs Zulas, der brænder sig fast på nethinden.

Cold War er sanselig, dramatisk og gådefuld. Gå ind og se den.

Instruktør: Pawel Pawlikowski

Fotos og trailer: Scanbox