Spider-man into the spider-verse

∗ ∗ ∗ ∗

Tegneseriefiguren Spiderman blev oprindelig skabt af makkerparret Stan Lee og Steve Ditko i 1962. Siden er tegneserien blevet til adskillige film. Spider-man into the spider-verse byder på en ny fortolkning af den klassiske Spider- man myte, herunder figurens super kræfter, der bl.a. udmønter sig i evner til at til at klistre sig fast på lodrette flader, blive usynlig, hoppe flere etager ad gangen og lave syntetiske edderkoppespind for blot at nævne nogle af hans overmenneskelige evner.

I Spider-man into the spider-verse  følger vi den afro-amerikansk/puertoricanske Brooklyn-teenager Miles, der skal starte på en privat skole for særligt begavede børn. Det huer ham ikke. Han vil hellere være sammen med vennerne på den gamle skole eller lave graffiti i New Yorks undergrund med sin halvkriminelle onkel Aron. Miles far, en retskaffen politimand og moren en sygeplejerske, er begge meget stolte af deres søn, som har fået et scholarship til eliteskolen.

En dag bliver Miles bidt af en radioaktiv edderkop og får superkræfter som Spider-man. Da den onde skurk King Pin truer med at udslette verden, må Miles nu som Spider-man gå i aktion. Det viser sig, at der gennem tiden har været flere Spider-men i parallelle universer. Miles får kontakt med disse, som bl.a. tæller to kvindelige superhelte og en sjov Anders And lignende Spiderman-gris. Sammen tager de kampen op mod ondskaben.

Phil Lord og Christopher Miller, der er respektive manuskriptforfatter og producer på filmen, siger at filmen udforsker superheltegenren med et nyt udgangspunkt og beskæftiger sig med flere universelle temaer som den svære pubertet, ansvarstagen og jagten på sin rette plads i denne forvirrede verden. De to stod i øvrigt også bag The Lego Movie(2014).

Det er disse almengyldige temaer, som vi alle kan forholde os til, der gør filmen vedkommende. Uden dem ville filmen ikke være andet en action.

Det er første gang vi ser en raceblandet superhelt på film.  Visuelt er filmen flot med masser af pangfarver og en dynamisk hurtig klipning.

Noget af det, som jeg synes godt om ved filmen er, at den ind imellem er virkelig sjov. Midt i alle de actionfyldte scener, og dem er der rigtig mange af, kommer nogle sjove kommentarer i form af underspillet humor som tager brodden af det hæsblæsende og til tider forvirrende univers.

Man behøver ikke absolut at være Spider-man fan for at gå ind og se Spider-man into the spider-verse. Indenfor sin genre er det en flot og spændende film. Større børn vil blive begejstret. Den har premiere på engelsk med danske undertekster, men kan også ses i biograferne i en version med dansk tale, så de lidt yngre kan følge med.

Instruktører: Bob Persichetti og Peter Ramsey

Fotos og Trailer: Unites International Pictures

Premiere: 13. december 2018