Den bedste mand

∗ ∗ ∗ ∗

Underholdende boksedrama.

Indrømmet. Boksning er ikke min stærke side, endsige interesse. Alligevel blev jeg grebet af denne personlige fortælling om Jørgen Hansen, der med ukuelig støtte fra sin kone, nåede til tops indenfor sporten. Især når hans største frygt netop var bokseringen.

Vi befinder os i slut 70erne. Bokseren Jørgen Hansen(Mikkel Boe Følsgaard)- populært kaldet Jørgen ”Gamle” Hansen–  er 36 år og befinder sig i slutningen af sin karriere. Hans kone Hanne(Lene Maria Christensen) er hans muse og manager. Hun er ambitiøs på sin mands vegne og kæmper som en løve for hans karriere. Hun giver gang på gang sin mand moralsk og opbakning og opmuntring, når han er ved at opgive boksningen. Hun nægter at erkende, at hans karriere snart er slut. Og så er hun en fremragende til at forhandle løn med promoteren Mogens Palle(Søren Malling).

Da kreditorerne en banker på døren og vil have Jørgen til at sælge familiens hus for at undgå en truende konkurs, træder Hanne for alvor i karakter.

Filmen er inspireret af virkelige begivenheder i Ålborg i 70erne. Den starter fint ud med Jørgen, som lige før han skal i ringen er rystende nervøs. Vi ser ham vaske hænder og fødder. Ikke mindst sidstnævnte er en situation, vi overværer gang på gang. Jørgen lider af OCD, der giver sig udslag i, at han vasker sine fødder i en uendelighed. Grunden hertil ser vi senere i filmen.

Følsgaard yder som sædvanlig en flot præstation. Bag Jørgens hårdtslående karriere gemmer der sig en  blød, sympatisk mand med maser af humor. Jørgen er ekspert i at tale udenom, når sportsjournalisterne går tæt på. Og han gør det med jysk, lun og afvæbnende humor.

Man kan diskutere om Følsgaard rent fysisk er den rette casting til bokseren Jørgen ”Gamle” Hansen. Følsgaard, med sin tynde kropsbygning, ligger langt fra stereotypen på en bokser. Da Jørgen skal i ringen i en af filmens sidste scener, er hans modstander en tatoveret hærdebred, selvsikker og muskuløs engelsk bokser. Man tænker: Det her går aldrig godt.

Lene Maria er overbevisende som Hanne. Hendes ukuelige energi og målrettede indsats, må være enhver arbejdsgivers drøm. Hun har et job ved siden af, men vi får aldrig at vide, hvad hun laver. Det havde ellers været ret interessant. Parrets to børn på 10-12 år spiller mærkeligt nok ikke nogen særlig rolle i filmen.

Filmen er instrueret af Mikkel Serup, der tidligere har instrueret Klassefesten 2 og var den konceptuerende instruktør på Forbrydelsen III.

Den bedste mand er ikke den bedste film, men den er underholdende.  En feel good film med gode skuespillere, man uanset om man er til boksning eller ej godt kan bruge et par timer på. I øvrigt boksede den virkelige bokser Jørgen ”Gamle” Hansen i perioden 1971-1982,  92 kampe, hvoraf han vandt de 78 og ni gange blev Europamester i weltervægt. Godt gået. Filmen får fire stjerner herfra.

Instruktør: Mikkel Serup

Premiere: 15. juni 2017