Ulv i fåreklæder

∗ ∗ ∗

Forudsigelig tegnefilm.

Vi har efterhånden anmeldt mange tegnefilm her på Kulturkupeen. Amerikanske, japanske, franske, norske, brasilianske, irske, danske m.v. De er meget forskellige. Nogle er actionfyldte og hæsblæsende, andre er romantiske eller poetiske med flere lag. Så er der de sjove og finurlige og alle de andre, som er en skøn blanding af det hele. Ulv i fåreklæder hører til de sidste. Her finder vi hæsblæsende action og humor, krydret med et stænk af romantik.

I en lille landsby i bor en flok får. De lever i fredelig sameksistens, og alt ånder idyl lige indtil et ulvekobbel kommer forbi, og slår sig ned i nærheden. Ulvenes leder føler sig for gammel til at fortsætte som leder, og søger derfor sin efterfølger. Han beslutter, at den nye leder skal findes ved tvekamp mellem de to mest egnede ulve i flokken. Den snedige og onde ulv Rakker stiller op mod flokkens spasmager og klodsmajor Grå, som er forelsket i flokkens smukkeste hun ulv Bianca.

Grå er populær i flokken, men da han en dag kommer på afveje og ender hos fåreflokken, drikker han en eleksir, der tryller ham om til en vædder.

Visuelt er filmen flot. Fuld knald på farverne, men det er svært at lade sig rive helt med. Filmen er for forudsigelig, voldsom og hæsblæsende. Rakker er simpelt for ond og usympatisk, og omvendt er Grå for god af sig. Karaktererne er med andre ord endimensionelle, og dermed knap så interessante. Soundtracket er imidlertid flot med alt lige fra det store symfoniorkester til iørefaldende pop og disco.

Filmen anbefales til børn over 7 år. Jeg enig. Der er nogle ret skræmmende scener, som ikke er egnet til mindre børn.

Bag filmen står to relativt ukendte instruktører: Den ukrainske Andrey Galat og den russiske Maxim Volkov.

Ulv i fåreklæder er ikke en dårlig animationsfilm, men den hører ikke til de bedste. Den er teknisk flot, men det kan ikke veje op for en forudsigelig historie, som vi i bund og grund har set mange gange før. Den får tre stjerner herfra.

Instruktører: Andrey Galat og den russiske Maxim Volk

Premiere: 15, juni 2017