Den ukendte soldat.

∗  ∗  ∗  ∗  ∗

Anmeldelse af Tom Harpøth.

Dette er et finsk epos af dimensioner. Aku Louhimies har skabt en film om de finner, som landet gerne vil være stolt af. Historierne, der fortælles i filmen, handler om den finske bondes gode intentioner og evner til at fokusere på oprindelige værdier i den finske hverdag. Vi er tilbage i tiden fra 1939-1945.

Finland er blevet undertrykt i lang tid af den grumme storebror mod øst, Sovjetunionen. Og da anden verdenskrig bryder ud, ser Finland det som en mulighed for af få noget tilbage af det land, som sovjetrusserne har stjålet. Derfor melder Finland sig på Hitlers side i starten af krigen. Det bliver et voldsomt standpunkt, som kommer til at koste dyrt. Sovjet er langt bedre udrustet til krig i det karelske skovland end finnerne.

Men filmen fokuserer også på de store forskelle mellem generalerne, officererne og de menige soldaters liv i en krigssituation. Vi får indblik i de forfærdelige forhold, som de menige soldater lever under, og de urimelige forskelle, der præger militærets rangfordeling. De menige er i den grad kanonføde for de herskende klasser, men de bøjer ikke nakken. Vi oplever en dyb solidaritet de menige indbyrdes, en sand fædrelandskærlighed og en dyb sans for menneskelighed og broderskab.

De menige bliver revet bort fra deres kærester, koner og børn, og det er hårdt at se den kynisme, der præger de øverste i krigsmaskinen. Der er gribende scener, der brænder sig fast på nethinden i biografens mørke. Og det er indlysende, hvorfor denne film er blevet set af hver femte finne. Filmen er blevet et nationalt identitets-samlingspunkt. Krigens rædsler bliver udmalet i den 133 minutter lange film. De onde ler, og de gode græder.

Filmen er optaget med de finske soldaters øjne. Vi følger dem i deres kamp mod fjenden, som de kun kan tænke på som ondskaben selv. Vi har medsyn med de finske soldater og følger dem i tykt og tyndt. Det er en meget vital film, som kommunikerer de meniges oplevelser på kontant vis. Det er en præstation at fotografere og videregive så smukke billeder af et land og et folk i krig, og samtidig skildre rædslerne så intenst. Filmen indeholder desuden historiske filmklip fra den daværende propagandamaskine, hvor både Churchill og Hitler optræder, til dokumentation af filmens påstande.

Kærligheden og familielivet har trange kår. Kvinderne står med ansvaret for at opretholde et liv, der både skal klare at få mad på bordet, at opdrage børnene, at malke køerne, at dyrke jorden og at holde kærligheden i live til nogle mænd, som er ødelagte på sjæl og legeme, hvis de overhovedet er i live.

Se denne film og bliv klogere på Finlands historie og folkesjæl.

Fotos og trailer: SF STUDIOS
Instruktion: Aku Louhimies