Kulturkupeen

Don Juan i velfungerende moderne klæ’r på Det Kongelige Teater.

∗ ∗ ∗ ∗ ∗ ∗

Anmeldelse af Ulla Strømberg.

Don Juan  i velfungerende moderne klæ’r på Det Kongelige Teater.

Meget sker på værelse 666 i denne version af ”Don Juan”, som er henlagt til et hotel.

Hvilken velfungerende ”Don Juan” der nu er på repertoiret. Og med mange danske sangere! Jeg ville have ønsket, at Søren Kierkegaard (eller A) havde været til stede og kunne blive bekræftet i sin påstand: ”Ved Don Juan træder han (Mozart) ind i hin evighed, der ikke ligger uden for tiden, men midt i denne, der ikke ved noget forhæng skjules for menneskenes øjne……”

“Don Juan”, eller Don Giovanni fra 1787 er et mesterværk, ingen tvivl om det. Og her serveres nu en operaopsætning til tiden, i tiden og måske også uden for tid.  Men alle ved, at det kan gå grueligt galt i en iscenesættelse, for alt kan maltrakteres lige fra sangen, musikken til det visuelle. Men ikke her. Regnestykket går op.

Med John Fulljames nye iscenesættelse i moderne set-up på et strømlinet hotel bliver den lidt tåbelige handling lysende klar. Fulljames navigerer raffineret ind i og udenom alt det #Metoo bævl, vi har været igennem de seneste år.  For Don Juan er jo den patologiske forfører, der tager alt, hvad der har kvindelige attributter, og i Spanien ikke færre end 1003 erobringer.


Don Juan. Det Kongelige Teater. 2022. Foto: Camilla Winther.

 

Denne forfører burde vi vel ikke bruge tre timer på, hvis vi skulle være politisk korrekte? Men musikken er alibiet, og Don Juan bliver da også slugt op af en helvedes ild, hvis det da ikke var fordi Fulljames lader ham genopstå på hotelsengen. Med endnu et nøglekort i munden er forføreren parat til en ny, ukendt erobring, mens de dydige kan synge afslutningshymnen. Se, det er også en pointe.

Don Juan. Det Kongelige Teater. Palle Knudsen. 2022. Foto: Camilla Winther.

Igennem hele forestillingen er der mange sjove og velplacerede pointer, som er med til at gøre opsætningen klar, logisk og underfundig.

Don Juan 2022

Produktionen er blevet til sammen med Operaen i Athen, der vist desværre på grund af Coronaen kun realiserede en videooptagelse. Men her i Operaen i København udnyttes det dyre maskineri til at bygge en hotellobby med elevatorer og en flere etages facade, hvor mulige, kommende ofre kan ses igennem vinduerne. De uendelig man exit’er, som der ofte er i teater, eksekveres på bedste vis med elevatorerne.

Smukt ser det ud i sort, gråt, hvidt og grønt samt lidt glimmer skabt af scenografen Dick Bird og kostumedesigneren Annemarie Woods.

Don Juan. Det Kongelige Teater. 2022. Jens Søndergaard. Tegning af Claus Seidel.

Med to hold sangere burde teatret være dækket ind ved eventuelle nye sygdomsangreb. Med Palle Knudsen som Don Juan er der styr på det hele. I formfuldendt habit går han løs på alt, hvad der bevæger sig,   og synger med styrke. Ikke overdrevet – og heller ikke Morten Staugaard, der har nok at bestille som Leporello, tjeneren, der hele tiden skal samle stumperne op efter herren. Et fint samspil, som slet ikke overdrives.  Men det måtte de måske gerne.

Don Juan. Det Kongelige Teater. 2022. Foto: Camilla Winther..

Hos Molière, i hans `”Don Juan” fra 1665 er navnet såmænd Sganarelle, dvs. en Comedia Dell’Arte figur. Staugaards skuespillerfortid fornægter sig heller ikke denne gang, og med for korte bukser og gule sokker danser han rundt og kan ikke forvandles til en rigtig  herre, selv om det er en del af plottet.

Don Juan. Det Kongelige Teater. 2022. Tegning af Claus Seidel.

De tre kvinder: Donna Anna, Elvira og Zerlina er velsyngende og dejligt forskellige. Donna Anna synges kraftfuldt af Mandy Fredrich, Donna Elvira som er blevet til en meget frustreret moderne kvinde med rullekuffert og regnslag, synges også fortræffeligt af Sine Bundgaard – og ligeså den yngre Kari Dahl Nielsen som Zerlina. Bondepige er hun ikke. Hendes brudekjole ser dyr og flot ud – og hendes udkårne, Masetto, Tomi Punkeri, ligner en rigtig brudgom. Det har sin forklaring, skriver programmet, for ved moderne bryllupper sparer folk op i  årevis for at købe kjole m.m. Her kommer så en adelsmand ind og lokker. Også det kunne måske hænde i disse moderne tider med ”Gift ved første blik”.

Jacob Skov Andersen som eneste tenor blandt hovedfigurerne får maksimalt ud af den tørvetrillende, men vel trofaste Don Ottavio, forlovet med Donna Anna. Men så jeg forkert, eller gav hun ham ringen tilbage?

Under ledelse af Julia Jones spillede kapellet fint og gav plads til sangerne.

Don Juan. Det Kongelige Teater. Palle Knudsen og Morten Staugaard. 2022. Foto: Camilla Winther.

 

Indvendinger

Men selvfølgelig skal der være indvendinger. Det bliver næsten pornografisk under ouverturen i et mindre orgie med afklædte damer og en nøgen mand i Don Juans værelse, der selvfølgelig har nummeret 666. Værre bliver det lige før Kommandanten ankommer. Her går igen et trekløver til makronerne, to damer og en mand, mens Don Juan er voyeuren på sidelinjen. Jeg behøver ikke have det 1:1 på scenen. Men heldigvis er der hele tiden ungtjenere i gråt med gummihandsker, som spritter og rydder op og i øvrigt også  får hængt den døde kommandant ud i fryserummet ved siden af flere store slagtedyr.

Ovre i det mere kuriøse er der også indvendinger: Det Kongelige Teaters programmer aftrykker altid alenlange oversigter over back stage folk, som har siddet ved et skrivebord og administreret, men ikke navnene på bestyrelsen. I teatrets bestyrelse fra 2020-2023 sidder vist stadig den nu fratrådte formand for 3 F.  Han om nogen burde kunne bedømme “Don Juan”, men jeg så ham ikke til premieren! Måske har han haft indflydelse på repertoiret.

Operachefens næstsidste iscenesættelse

John Fullkjames slutter sin korte tid i som operachef med bravur og tager snart tilbage til England, men har endnu en iscenesættelse her. Det er ærgerligt at han forlader København. For med bl.a. operaerne ”Nixon i Kina” og nu den veldrejede ”Don Juan” har han tilført repertoiret gedigne kunstneriske succeser. I øvrigt har operaafdelingen under ham haft et imponerende aktivitetsniveau med interessante samarbejder i små og store formater. Man må håbe, at efterfølgeren Elisabeth Linton er large og lader denne ”Don Juan” forblive på repertoire. Det fortjener publikum.

Instruktør: John Fulljames

Co-iscenesættelse: Aylin Bozok

Dirigent: Julia Jones /Dirigent: Steven Moore

Scenograf: Dick Bird

Kostumedesign: Annemarie Woods

Koreograf: Maxine Braham

Lysdesign: Fabiana Piccioli

Videodesign: Will Duke

Video- og computerprogrammør: Dan Trenchard

Don Juan. Det Kongelige Teater. 2022. Tegning af Claus Seidel.

Palle Knudsen/ Don Giovanni

Jens Søndergaard/ Don Giovanni

Nicolai Elsberg/ Kommandanten

Ievgen Orlov/ Kommandanten

Mandy Fredrich/ Donna Anna

Clara Cecilie Thomsen/ Donna Anna

Jacob Skov Andersen/ Don Ottavio

Jens Christian Tvilum/ Don Ottavio

Sine Bundgaard/ Donna Elvira

Elisabeth Jansson/ Donna Elvira

Morten Staugaard/ Leporello

Kyungil Ko/ Leporello

m.fl.  kor, statister og kapel.

www.kglteater.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *