Dramatiker-hjælp søges.

∗ ∗ ∗   (6 stjerner til koen og trøffelsvinene, 5 stjerner til hesten, hundene og ænderne, 4 stjerner til Sara Victoria, Jesper Lohmann og Jesper Asholt, 3 stjerner til musikken, mens dramaturgi, tekst m.m. står til 1-2 stjerner.)

Anmeldelse / Ulla Strømberg.

Hjælp Søges. Teater Østre Gasværk.

Tag Bonderøven, Cirkus Arly, Tante Sofie fra Kardemomme by og tilsæt lidt Pippi Langstrømpe, rør rundt med lidt behagelig Abba-musik og flyt det hele til Østre Gasværk Teater. Så er forestillingen ”Hjælp Søges” klar.

Kan det fungere? Ikke i mine øjne og ører – eller i hvert fald ikke i en dansk kontekst. For den poesi og omvendte dramaturgi, som den svenske instruktør og idémand bag, Lars Rudolfsson, benytter sig af, er så langt fra, hvad der normalt fungerer i dansk teater. Samme Rudolfsson var også inviteret i 2005 til at hylde H.C. Andersen på Det Kongelige Teater, og dengang haltede det også med den importerede poesi.

Pressebillede. Robin Skjoldborg.

Pressebillede. Robin Skjoldborg.

Men det er synd og mærkværdigt. Der er så mange gode og superprofessionelle kræfter bag produktionen, at det må undre, at der i sidste ende ikke er kommet en vedkommende historie ud af alt besværet.

Vi er i nutiden på en nedslidt gård i Nordsjælland (!), hvor to brødre er kørt trætte, og via en annonce i Information søger de hjælp. Den kommer i skikkelserne en lille punker-engel på 20 år og hendes stumme moder, der kan noget med dyr. Lidt efter lidt løses der op for frustrationerne, så de to brødre ender i en utopisk cirkusverden, hvor dyrene danser, verden venter, mens englen og moderen desværre allerede har forladt arenaen.

Musikken er ganske behagelig, og der er mindst én såkaldt ørehænger, som Jesper Asholt har fået, men de andre sange, primært sunget af det nye talent Sara Viktoria, fungerer fint – uden at blive husket.

Pressebillede. Robin Skjoldborg.

Pressebillede. Robin Skjoldborg.

Men de første 30 minutter er ren dialog i et kluntet sprog – uden sang. Det er mere end synd for de 2 x Jesper, som kæmper bravt i sandet. Men så kommer englen, og musikker tager over. I det hele taget er det musikken og det visuelle, og – og ikke at forglemme dyrene – 17-18 stykker i alt, der bærer forestillingens 105 minutter igennem. For hvem kan stå for tre hurtigløbende, veldresserede ænder eller en smuk hvid/brun ko, der kan stå på en lille taburet?

Men teater er andet og mere end cirkus, andet og mere end velklingende underlægningsmusik og andet og mere end en smuk genskabelse af et idyllisk gårdmiljø med masser af sand.

Teater skal ruske i os, gøre os klogere, berige os på en anden måde end alle de andre underholdningstilbud. Og her forvirrer Østre Gasværk både mig og mon ikke også et par stykker til?

….

Originalidé og instruktion: Lars Rudolfsson

Manuskript: Kristina Lugn Musik: Benny Andersson Sangtekster: Björn Ulvaeus Medvirkende: Jesper Asholt, Jesper Lohmann, Suzanne Berdino, Sara Viktoria, seks musikere og 17 dyr Kapelmester: Johan Bergman Orkester: Diite Fromseier, Ole Skipper, Pelle Fridell & Ulrik Brohuus Musikalske arrangementer: Benny Andersson & Göran Arnberg Oversættelse, manuskript: Pia Tafdrup Oversættelse, sangtekster: Anne Linnet Scenografi: John Engberg Kostumedesign: Kersti Vitali Rudolfsson & Karin Hoeg Bygningskonsulent: Frank Erichsen

Til 7. juni 2015