Menu Luk

Frida Kahlo lever på scenen.

∗ ∗ ∗ ∗ ∗

Anmeldelse af Ulla Strømberg.

Svensk teaterkoncert på REPUBLIQUE – UNDER CPH STAGE.

 

For meget, for meget, er den umiddelbare reaktion under forestillingen med Charlotte Engelkes overbevisende musikalske Frida Kahlo portræt. Men nej, der er mening i galskaben. For Frida Kahlo (1907-1954) var som person og kunstner uregerlig og umulig at putte i bås.

Så når både musik og tekst synes næsten babelsk forvirret i et sammensurium af spansk, svensk, engelsk og en smule tysk er det alligevel forståeligt og forklarligt. Og for fuld udblæsning på musikalsk kaudervælsk spiller 6 musikere på bas, cello, klaver og mange flere instrumenter i storslåede, mexikansk inspirerede kvindedragter historien om den excentriske mexicanske kunstner.

Frida Kahlo in Concert. Foto: Per Morten Abrahamsen.
Frida Kahlo in Concert. Foto: Per Morten Abrahamsen.

I de senere år har Kahlo stået som et symbol på den frigjorde kvindelige kunstner. Feminister over hele verden har taget hende til sig, for besnærende var og hun. Mexico har en anden og mere munter indstilling til både livet og døden, hvor det er som om livet går videre efter døden. Derfor er Kahlo på en måde fortsat levende i manges hjerter.

Tre museer i Mexico City fejrer hende, og i hendes barndomshjem er der både mulighed for at se hendes benskinne, korset, seng og atelier. Også andre af hendes beklædningsgenstande er bevaret, mens nyere, kendte modedesigneres hyldest til Kahlo og hendes æstetik i perioder kan ses. Alt det og mere til fra hendes livshistorie er bygget ind i forestillingen, hvor de to sangere i Fridatøj beskriver hendes dobbelthed. For Frida var lidt af en kønsmæssig crossover og var stolt af det.

Frida Kahlo in concert. Foto: Per Morten Abrahamsen.
Frida Kahlo in concert. Foto: Per Morten Abrahamsen.

Hendes tragedie startede som 6 årig, hvor hun fik polio – men dog kunne fungere. I en alder af 19 år bliver hun kørt ned af en sporvogn og bliver resten af sit liv handicappet, men viljestyrken er sej, og hun gifter sig med den store maler Rivera, kendt for sine murmalerier. Ægteskabet er turbulent, hvilket kan læses ud af hendes malerier, som for det meste er selvbiografiske og ligger i grænselandet til surrealismen. I billederne levendegøres psykiske og fysiske smerter, og jernkorsetter synes at ligne maskingeværer. Også en ulykkelig abort bliver genoplevet på lærredet og så sandelig også i teaterkoncerten. Makabert og for meget.

Fragmenter af hendes livshistorie er med i forestillingen, men drukner i de inciterende rytmer, som spænder fra klezmer til mere vestlige tonearter. Og spanskkyndige vil have store fortrin, da store passager synges på spansk.

Svenske Charlotte Engelkes er en gammel kending på Republique – og har bl.a. været med i ”Hamlet”. Hun har udstråling, kan synge og fylder i al sin vælde. Mere problematisk er hendes mandlige pendant, der i herreunderbukser og diverse kjoler agerer hendes alter ego, hendes skyggeside og måske også mandlige bekendtskaber. Men der er meget lidt om Diego Rivera, som hun blev gift med to gange!

Forestillingen er anderledes, overrumplende, hæsblæsende, ”skæv” – men med de i alt 8 hårdtarbejdende musikere og sangere på scenen er den helt afgjort værd at spilde en aften på. Klog på Kahlo bliver man nok ikke. Til gengæld følelsesmæssigt involveret i brydningstiden mellem de to verdenskrige – uanset om det er i Mexico eller et andet sted på kloden.

 

Kreditering

  • Charlotte Engelkes (Koncept)
  • Lindy Larsson (Koncept)
  • Karin Ørum (Scenograf)
  • Karin Ørum (Kostumier)
  • Charlotte Engelkes (Performer)
  • Lindy Larsson (Performer)
  • Sara Edin (Musiker)
  • Miriam Oldenburg (Musiker)
  • Pelle Halvarsson (Musiker)
  • Michael Vinsa (Musiker)
  • Mats Lekander (Musiker)
  • Pia Lundstedt (Musiker)

Spillested: Republique, Lille Scene Spilletid: 1.-6. juni, ons, fre + lør kl. 22.30, man + tor kl. 19 & søn kl. 15.

www.republique.dk