The good lie

∗∗∗∗

En på en gang hjerteskærende og håbefuld film.

Det hører til sjældenhederne, at man forlader biografen knuget og opløftet på en gang. Det gjorde jeg efter at have set The Good Lie, en film der gør stort indtryk. Jeg havde ikke lige en af 80ernes største humanitære kriser i Afrika present, da jeg satte mig i biografsædet, og blev vidne til borgerkrigen i Sudan, hvor mere end 100.000 børn i Syd Sudan blev forældreløse og tvunget på flugt fra vold, død og ødelæggelse påført dem af den nordsudanske milits.

I den første del af filmen befinder vi os i Sudan. Mamere(Aenold Oceng) og hans søster Abital (Kuoth Wiel) samt deres to brødre er på flugt fra militsen, som har dræbt deres forældre og brændt alle landsbyens hytter ned. Efter at have vandret over 1200 km under de mest umenneskelige forhold med fjenden i hælene, brændende hede og mangel på mad og vand, lykkes det for Mamere og Abital at nå til FN’s flygtningelejr Kakuma i Kenya.

Her bor de i 13 år, indtil de en dag, sammen med nogle andre unge, får tilbudt at rejse til USA for at starte et nyt liv. Da de ankommer møder de socialrådgiveren Carrie( Reese Witherspoon), som straks går i gang med at skaffe dem et job. Hvad hun bare ikke lige har tænkt over er, at de ikke ved noget som helst om vestlig kultur. De kommer fra et sted uden elektricitet, rindende vand eller andre teknologiske hjælpemidler som f.eks. en alarm, en telefon og et komfur.  De har meget at lære. På trods af en meget højere levestandard i USA end i flygtningelejren, lider de også af hjemve, så det går ikke helt som den handlekraftige Carrie havde tænkt sig.

Filmen er baseret på en sand historie om de såkaldte fortabte drenge fra Sudan, der via et amerikansk nødhjælpsprogram blev sendt til USA. Den prisbelønnede canadiske film instruktør Philip Falardeau står bag filmen, og det lykkedes ham at caste nogle af de unge voksne mænd, der på egen krop havde gennemlevet rædslerne i Sudan dengang, og som nu boede i USA.

Reese Witherspoon er pt. et af de hotte navne i Hollywood. Hun er udmærket i rollen som Carrie, men det er specielt de unge, som selv eller via deres nære har oplevet borgerkrigen, der spiller med en autentitet og indlevelse, som er meget bevægende.

The Good Lie er en film som på trods af et meget tragisk emne også er humoristisk. Ikke mindst er flere af scenerne, der foregår i USA morsomme. En god kombination som understøtter den seværdige film.

Instruktør: Philip Falardeau

Premiere: 6. november 2014