Henrik Palle med hat og ”Sene digte”.

∗ ∗ ∗ ∗ ∗

Henrik Palles ”Sene digte”.

Debut ”digte” af Politiken-journalisten Henrik Palle. Han må være en modig mand. For at bevæge sig fra journalistgebetet over i det kunstneriske og stille sig op på lige fod med de gamle kæmper som Dan Turell, Jørgen Leth og Samuel Beckett kræver en ekstra indånding. Men Palle har sikkert taget tilløb længe, og Corona-krisen gav det ekstra lille skub. Nu må det briste eller bære. Og det bærer.

Forside til digtene “Sene digte”, af Henrik Palle. 2021. Forlaget Alhambra.

Henrik Palle er i det daglige i Politikens spalter en af de få vittige sjæle, på linje med Ole Rasmussen og Bjarne Schilling. De er skyld i, at man ikke vedbliver med at boycotte den selvglade avis. For Palle kan med et finurligt sprog gøre en tv-anmeldelse interessant og ligeså lade en teateranmeldelse være sarkastisk på den sjove og også venlige måde – uden at foregøgle at dette stykke avantgarde lige netop var, hvad verden stod og ventede på.  Dejligt befriende i den selvhøjtidelige avis.

I ”Sene digte” holder han satiren lidt tilbage, som om han er bange for at komme galt af sted. Til gengæld er der ikke mindst i erindringspassagerne fine og ærlige glimt, bl.a. fra en sommer i Ballerup sammen med en mormor og hendes nabo, som raflede med den 14-15-årige dreng, så han ikke sad med hovedet i en bog hele dagen. ”Sene digte” viser også kærlighed til en far, der vel sikrede, at sønnen rykkede op i samfundshierarkiet. For Palle er stolt af sin baggrund og ser med glæde tilbage, ligesom han i dag er inkarneret østerbroer med hvad dertil hører af klid, Irma, cykler og bøger i reolen.

Det er kort sagt et ærligt, forholdsvis lavmælt billede af en københavner, hvor det lyse og musikalske sind bemærker og glædes over små som store detaljer i bybilledet.

Stilen er vel den såkaldte knækprosa, som Vita Andersen bedrev engang, og som Dan Turell eksercerede, mens idolet Jørgen Leth har en mere primitiv skrivestil. Hos Palle begynder hver linje med stort bogstav, næsten da.

I det vittige digt, hvor Jørgen Leth er med på sidelinjen og hele tiden giver gode råd, er der naturligt nok replikker med. Jørgen Leth er jo interesseret i alt, og som skyggekompagnon vil han gerne rådgive om tonicvand, der skal være Schweppes, skjorter, som bør have en kontrastfarve under kraven, og helt almindelige bycykler har han også en mening om. Ganske vittigt og netop holdt, så det ikke bliver karikerende:

”Jeg ville drikke en kop kaffe, og Jørgen Leth foreslog en americano. Jeg tog imidlertid en expresso og et glas vand. Leth nikkede anerkendende.

”Jeg ville teste dig”, sagde han. Americano er noget pjat. (…..)     ( s.53.)

Første del af bogen er barndomserindringer og voksenoplevelser og dejligt renset for sex, hvilket synes helt uvant, når det gælder en Politiken-skribent; et stort plus, som gør bogen ganske anderledes end flertallet, hvor modne mænd altid skal præstere en masse.  Anden del er skrevet, da Mette F. beordrede Danmark lukket. Det er blevet til nydelige øjebliksbilleder, der igen er gennemsyret af Palles underliggende positive holdning til både livet, regeringen og ikke mindst vore politikere. Men lige så eksotisk det var for os alle (i hele verden) i marts og april 2020 at være lukket inde og prisgivet familien, lige så kompliceret synes jeg nu nok de seneste måneder har været og er – selv om en genåbning står og tripper for at blive realiseret. Den situation er desværre af gode grunde ikke med.

Men sammenlignet med andre Corona-snapshots, jeg har læst og set i det forgangne år, så foretrækker jeg så langt Henrik Palles iagttagelser. For på trods af en politisk korrekthed, der ikke går i rette med hverken regering eller befolkning, siger teksterne alligevel noget fornuftigt og fælles om vor tid.

”Sene digte” er en fin lille bog, som er oplagt at give de uendelig mange sure, gamle mænd, som verden for tiden er befolket af. Her er der endelig en velformuleret mand, der husker tilbage og glædes over den lille butik, som kunne reparere armbåndsure. Samtidig går han heller ikke af vejen for, hvad verden disker op med i dag og i morgen. Denne positive attitude er vi nok mange, der kunne lære lidt af.

Udkommer d. 29. 4. 2021 på Forlaget Alhambra en del af Frydenlund.