Kulturkupeen

Holberg på Det Kongelige Teater

pressefoto. Natascha Thiera Rydvald

pressefoto. Natascha Thiera Rydvald

∗∗∗∗

(5 stjerner til Søren Sætter Lassen, 3 stjerner til instruktøren Thomas Bendixen)

Per Degn vinder over Erasmus Montanus

 /Ulla Strømberg

Det Kongelige Teater spiller Holberg som parodi på klassisk parodi. På vej ind i teatersalen til forpremiere stødte jeg på Morten Grunwald og mindedes den legendariske opsætning af Erasmus Montanus på Betty Nansen Teatret for præcis 30 år siden. Forestillingen dengang betød en revolution i opfattelsen af “Holberg på scenen”. Teaterdirektør Grunwald havde inviteret to unge talenter, instruktøren Peter Langdal og scenografen Karin Betz, til at vende op og ned på personer, tidsramme og spillestil. Det var og blev forrygende, epokegørende, på dansk jord og ganske uforglemmeligt.

Helt så megen jubel kan Det Kongelige Teaters halvsikre satsning med Thomas Bendixen som instruktør og Thure Lindhardt i titelrollen ikke afstedkomme. Forestillingen forsøger hæsblæsende at være morsom og hvirvle op i støvet. Bendixen er allerede kendt for at gøre klassikere fysiske. Derfor pumpes for høj båndmusik under aktørernes vilde faktor. Jamen, tro dog på skuespillerne, har man lyst til at råbe.

Søren Sætter Lassen overtriumfer næsten sig selv i den lange monolog som Per Degn i begyndelsen med flere hints til Poul Reumert. Men siden får han ikke megen synlighed. Det skaber ubalance i hele forestillingen.

Som en anden Niels Klim ( med henvisning til Abildgaards illustrationer) kommer Erasmus kravlende ud af et stjernekort, da han endelig af Holberg får lov at entre scenen i anden akt. Så er det også slut med fortolkninger. Intet nyt, men gode billeder takket være scenografen Maja Ravn. Og så lidt for fikse påhit af instruktøren og skuespillerne for at historien også kan annammes af de yngre generationer. Det er godt rent kulturpolitisk, men tænk hvis alle havde givet sig mere ro til at udvikle de forskellige indfald, bl.a. at spille stykket i hyperbarok set-up og lade Jeronimus tale som flyttemand Olsen – osv. osv. Så kunne vi bedre have bedømt helheden.

(d.7.9.2014)

Det Kongelige Teater

Forfatter: Ludvig Holberg

Instruktør: Thomas Bendixen

Scenograf: Maja Ravn