HOUSE OF GUCCI

∗∗∗∗

Velspillet og underholdende.

HOUSE OF GUCCI er inspireret af den virkelige historie om familiedynastiet og modehuset GUCCI. Det er en fortælling om magt, bedrag og mord på en glamourøs baggrund af rigdom og eksklusiv mode. Brandet GUCCI blev for ca. 100 år siden skabt af Guccio Gucci, der åbnede en butik i Firenze med fine lædervarer herunder sadler, seletøj og tasker til ridesporten.

Filmen begynder i 1970erne da modeimperiet befinder sig i en kritisk periode. Konkurrencen fra andre eksklusive modebrands er hård. Gucci har på det tidspunkt udvidet sin produktion og sit sortiment kraftigt, samtidig med, at der er forlydende om, at firmaet bruger uredelige metoder i forbindelse med produktion og salg. Firmaet er ejet af Guccio Guccis to sønner Aldo(Al Pacino) og hans mere konservative bror Rodolfo(Jeremy Irons).

Plakat: SF STUDIOS

House of Gucci er inspireret af den sande historie om familien bag det kendte modedynasti. En historie der omhandler begær, jalousi og dekadence og ultimativt et mord. Det er historien om den beregnende kvinde Patrizia Reggiani(Lady Gaga), der gifter sig med Maurizio(Adam Driver), der er barnebarn af Guccio Gucci og arving til dynastiet. Om kampen med andre arvinger, juridiske slagsmål og svigt, der ultimativt får fatale følger.

Der er ikke sparet på den kulørte pensel i HOUSE OF GUCCI, som er stærkt underholdende.

Instruktøren Ridley Scott, som har en kæmpe filmproduktion bag sig bl.a. klassikere som Blade Runner, Thelma og Louise og senest The last Duel, formår at fastholde vores opmærksomhed til sidste scene, og det på trods af, at filmen er meget lang. Den varer 2 timer og 38 minutter.

Lady Gaga er sanger, sangskriver, pladeproducer og Oscarvindende skuespiller. Hun er overbevisende som den ambitiøse Patrizia, der har giftet sig af en glødende kærlighed til penge, magt og prestige og ikke til manden, som hun stod brud til. Hun taler engelsk med en charmerende italiensk accent. De havde det hele. Rigdom, stil og magt. Hvem ville ikke dræbe for det, siger hun et sted i begyndelsen af filmen. En sætning som rammer hende selv som en boomerang. Det er en kompleks rolle Lady Gaga har i filmen. Patrizia har lige fra dag et været inkarnationen af en golddigger, en kynisk og beregnende kvinde, der vil magten for magtens skyld. Da hun ikke kan få den, tyr hun til kriminelle handlinger.

Da Patrizia i en scene forsøger at overbevise en af dynastiets aldrende arvinger om, at Gucci godt kunne trænge til en fornyelse, som hun mener at være den rette til stå for, svarer arvingen lakonisk: Med kunder som Jackie O. Kennedy, Sophia Loren og Grace Kelly er vi modens Vatikan. Og så er den diskussion lukket.

Adam Driver som Maurizio yder ligeledes en flot præstation. Han er en lidt undseelig stille og rolig mand, der i første halvdel af filmen er grundliggende uinteresseret i GUCCI, magten og pengene. Han vil være advokat og ikke arbejde i familiefirmaet. Først i slutningen af filmen skifter han mening, og tager familiearven på sig.

HOUSE OF GUCCI er et eksempel på at virkeligheden ofte overgår fiktionen.  En stærk og dramatisk film om familiesammenhold og fejder. Kan anbefales.

Instruktør: Ridley Scott

Censur: Tilladt for børn over 11 år