JULEMANDENS DATTER 2 – Jagten på Kong Vinters Krystal

∗∗∗∗

Flot og charmerende.

På Grønland bor julemanden Julius(Martin Buch) med sin kone Claudia(Mia Lyhne) og deres 12 årige datter Lucia(Ella Testa Kusk). Lucia går som den første pige nogensinde på den internationale julemandsskole. Der er mega travlt på skolen her op til jul, hvor alle gaverne skal bringes ud.

Midt i juleforberedelser bliver Kong Vinters magiske blå krystal Stormens Øje, der sørger for rigelig med julesne og giver kræfter til alle arbejdsomme julemænd, stjålet. Julen er i fare. Lucias bedste ven, Oscar(Bertil Smith) bliver mistænkt for tyveriet. Lucia er imidlertid overbevist om, at det ikke er ham, der har stjålet den blå krystal, og snart starter en jagt på de virkelige tyve, som vil afskaffe julen en gang for alle. Da Claudia og Oscar begiver sig ud på en rejse for at redde julen, møder de nogle mystiske hætteklædte mænd, som bor i en hule under jorden og bærer på en dyb hemmelighed. Måske ved de, hvor Lucia og Oscar kan finde den forvundne krystal?

Foto: Scanbox Entertainment Denmark                                                                   JULEMANDENS DATTER 2  er efterfølgeren til JULEMANDENS DATTER(2018) en charmerende julefilm, der foregår i Viborg og omegn. I toeren er der mere action og dramatik end i forgængeren. Der er brugt langt flere visuelle effekter end i den første film. Lydmæssigt er musikuniverset, som er indspillet med Odense Symfoniorkester også mere grandiost. Der er noget storladent over filmen.                                                                                                              I filmen stifter vi bekendtskab med den gamle urmager Frost, som har både sin far og farfar boende bag urmager forretningen. To tudsegamle halvdemente mænd, der afslører børnene en hemmelighed, der måske kan hjælpe dem med at finde blå krystal. En sjov scene.

Som i den første film foregår en del af filmen i Viborg og omegn. Domkirken er endnu engang kulisse for flere scener, ikke mindst bliver der skruet op for uhyggen i en natte scene, hvor børnene, for ikke at blive opdaget, må gemme sig i en kiste, der står foran alteret. Filmen foregår derudover hos vinterfolket i et goldt og koldt fantasy land.

Man kan mærke at Ella Kusk som Lucia er blevet to år ældre, end da hun spillede med i den første film. Der er mere tyngde i hendes spil. Hun er snarrådig, sådan en rigtig power pige, der ikke lader sig slå ud, selv om hendes projekt på et tidspunkt ser kulsort ud. Bertil Smith er også glimrende som Oscar. I øvrigt skorter det ikke på kendte danske skuespillere i denne film som f.eks. Ulf Pilgaard, Nicolai Kopernikus og Henning Jensen.

Filmen stiller spørgsmål til de eksisterende kønsrollemønstre og blander sagn, mytologi og spænding sammen i et eventyr med julen som omdrejningspunkt. Filmens egentlige budskab er, at vi med julen skal huske at passe på hinanden og den jord i lever på. Et julebudskab det er svært at være uenig i.

Instruktør: Christian Dyekjær

Premiere: 12.november 2020

Distribution og trailer: Scanbox Entertainment Denmark