Kulturkupeen

ma ma

∗∗

En tynd kop the.

Af: Eva Zierau.

Det var med blandende følelser, at jeg forlod biografen efter at have set tåreperseren ma ma. På den ene side er der tale om et usammenhængende, klichefyldt melodrama. På den anden side er det svært ikke at blive rørt.

Første scene: Vi ser en pige på omkring 10 år gå mod os i tåge hen over isen på en stor sø. Der er et drømmende skær over billedet. Derfra klippes til Magda(Penélope Cruz) en smuk kvinde i 40erne, der får undersøgt sit bryst hos en gynækolog. Magda er fraskilt og bor alene med sin 10 årige søn Dani(Teo Planel), som er hendes et og alt . Hun er netop blevet fyret fra sit job som skolelærer, da hun får konstateret brystkræft, en historie som vi har set gang på gang på film senest i filmene Miss You Already og James White, der begge har haft premiere her i 2016. Emnet er vedkommende og noget vi alle kan forholde os til, men man kan også få for meget af dramatik, der omhandler terminal sygdom.

Pigen i tågen vender nærmest som et spøgelse tilbage flere gange i filmen. Det viser sig at være en flygtning fra Rusland, som gynækologen Julián(Asier Etxeandia) overvejer at adoptere. Julián er ikke som de læger, vi kender på disse breddegrader. Han har oceaner af til tid til sine patienter, i hvert tilfælde til Magda. Han følger hende i tæt under hele behandlingsforløbet, dukker op hjemme hos hende, går ud med hende og rejser sig op på en restaurant og synger en tårevædet serenade for hende. Og det er ikke fordi, han er forelsket i den skønne Magda- det havde da været til at forstå. Han er til mænd.

Samtidig med at hun får konstateret kræft, møder hun Arturo( Luis Tosar), hvis job for Real Madrid er, at spotte talenter indenfor spansk drengefodbold. Dani er vild med fodbold og tilmed talentfuld. Da Arturo mister sin kone og sin datter ved en tragisk bilulykke, finder Magda og Arturo sammen.

Ud over nævnte hovedhandling har filmen et væld af perifere handlingstråde, der forvirrer mere end de opklarer.

Filmen er produceret af Penélope Cruz og den spanske instruktør Julio Medem, som er blevet kaldt Spaniens Kieslowski. Medem, har vundet mange filmpriser og er kendt for sine skæve film f.eks ”De elskende ved Polarcirklen (1998) og Sex & Lucia(2001). ma ma er imidlertid ikke særlig vellykket.

Penélope Cruz har haft et mangeårigt samarbejde med den spanske oscarvindende stjerneinstruktør Pedro Almodóvar som står bag film som Alt om min mor(1999), Tal til hende(2002) Volver (2006) med Cruz i hovedrollen. Han er kendt for sine postmoderne film som ofte foregår i homo-bi eller transseksuelle miljøer. Man har på fornemmelsen, at Mendes og Cruz med ma ma har ønsket at skabe noget af den stemning og magi, der kendetegner Almodovárs film. Det lykkes ikke.

ma ma Penelope kort hårMa Ma

Foto: Miracle Film Distribution

Cruz er som altid strålende smuk, dragende og sensuel. Selv uden hår pga. kemo behandling er hun underskøn. Hendes ansigt udtrykker på fornemt vis hele følelsesregistret, såvel de små som de store. Hun er en fremragende skuespiller. Dette kan imidlertid ikke gøre op for et for tårevædende og sentimentalt manuskript  og en urealistisk og usammenhængende historie med al for mange uvedkommende handlingstråde. En tåkrummende og forudsigelig slutning på dramaet cementerer at ma ma simpelt hen er for tynd. To stjerner herfra.

Instuktør: Penélope Cruz og Julio Medem

Premiere: 17. marts 2016