Made in Aarhus –Teaterkoncert. Docken og i Aarhus.

∗ ∗ ∗ ∗ ∗

Masser af musik i en lind strøm. Sådan er “Made i Aarhus –  Teaterkoncert”. Forestillingen fortæller ikke, hvorfor de er så musikalske i Aarhus, men numrene demonstrerer på bedste vis, at i 1970erne og 80erne var det i Aarhus, det skete på musikscenen med bl.a. TV 2, Thomas Helmig og selvfølgelig Anne Linnet.  Eller de var i hvert fald fra ÅÅÅrhuus, men måske allerede bosat i København.

Made in Aarhus. Foto: Brita Fogsgaard.

“Made in Aarhus” er endnu en teaterkoncert, hvor sangerne er utrolig velsyngende, nærværende og lige på og hårdt med et 10 mands orkester til at bakke dem op.   Pigerne er lyshårede, de to mænd meget forskellige, men tilsammen fungerer den ord- og handlingsløse koncert dog alligevel med et gennemgående budskab: det her er et stævnemøde, alle stævnemøder: to mennesker mødes og kærlighed – eller venskab udvikles. Det fungerer fint. Det kører derud ad, og sjovt nok passer sangene til hinanden, selv om der er et par afstikkere, hvis man tør kalde Bamse Jørgensen og Jacob Haugaard og Finn Nørbygaard for det.

Perioden tilhører jo bl.a. Steffen Brandt  og TV 2 med ”Kys bruden”, ”Hele verden fra forstanden”, ”De første kærester på månen” og selvfølgelig ”Kys det nu (det satans liv)”, mens Bamses ”Vimmersvej” bliver en sjov oase og ligeså De Nattergales forskellige bidrag.

Allerbedst er det faktisk, når kapelmesteren tør lade to forskellige sange optræde som en dialog mellem to sangere.

Der skal synges til for at overdøve orkestret, men det lykkes for det meste, og dermed kan de fleste tekster høres.  Til gengæld bliver det også afslørende, således at  Medinas tekst ”Kun for Mig” – falder plumpt til gulvet. Den holder ikke standarden, men det kan godt være, at hun selv kan performe den hjem.  De andre, og ikke mindst Anne Linnets sange, får derimod så meget ekstra kraft, når andre sangere tager over.

”Made in Aarhus” er underholdende og fornøjelig,  og godt er det, at man bagest på scenen aner det store orkester med Mikkel Rønnow, både som kapelmester, arrangør – og med i ledelsen.

Scenografien er sofistikeret ved den snart allestedsnærværende Benjamin La Cour, som har fået så megen ros for ” Klokkeren fra Notre Dame”.  Lange tove i formationer bliver belyst og drejet rundt, så nye rum skabes, og orkestret trækkes frem for ens øjne eller skjules helt. Det er flot, og madrasser som eneste rekvisit fungerer, hvis vi tror på ”Stævnemødet” som metafor.

Made in Aarhus. Foto: Brita Fogsgaard.

Men kostumerne er sandelig kedelige. De er ikke hentet ind fra virkelighedens sofistikerede midtbys-cafeer. Nej, det er fra langt, langt ude på landet og står i stærk kontrast til den power og dynamik, som alle fem sangere udstråler: Annette Heick, Trine Pallesen, Xenia Lach-Nielsen, Tomas Ambt Kofoed og Kris Herman.  De er udstyret i almindeligt tøj tilsyneladende fra  en bedre Røde Kors butik og ovenpå nogle brune kitler, der kan illudere lidt af hvert. Kostume-upragten er slet ikke på højde med det show, som både ører og øjne ellers oplever i Anders Lundorphs iscenesættelse.

Det er anden gang inden for en uge, jeg oplever en teaterkoncert, hvor der er knas med enten scenografi eller kostumer. Altså – enten er det en TEATER KONCERT – og så skal der altså tænkes helt ud i alle detaljer  eller også er det en koncert, hvor ingen kan tvinge de enkelte musikere og sangere til at tage det rigtige kostume på, men så skal der jo ikke være et glimmer/guld show via lysbordet.   Konsekvens, tak.

For mig skyggede de flove kostumer en del for oplevelsen i det ret cool Docken ude i Københavns Nordhavn. For sjovt nok har ”Made in Aarhus” premiere i København,  før den vises for århusianerne som endnu et del af underholdningen under Kulturby-overskriften.

5 stjerner til teaterkoncerten under betingelse af, at de skifter kostumerne ud inden premieren i den jyske hovedby, arnestedet for al den underholdende og langtidsholdbare musik.

Ps. Min kloge sidemand bemærkede, at det var en betemt generation, der havde udvalgt  numrene, Det var dem, der er i slut-fyrrene,   og som var unge i 1990erne. For både ældre og r yngre havde nok ikke fokuseret på meget på Steffen Brandt!

Annette Heick
Trine Pallesen
Xenia Lach-Nielsen