Kulturkupeen

Min Mor

∗ ∗ ∗ ∗ ∗

Generationen mellem fiktion og virkelighed.

Af TOM HARPØTH.

Instruktøren Nanni Morettis film Min Mor er nomineret til en guldpalme i Cannes, og det med rette. Man gribes af fortællingen om den midaldrende filminstruktør Margherita, som kæmper med alt, hvad der rør sig i hendes liv: arbejdet, filmen, skuespillerne, regissørerne, moderen, datteren, den nylige ex-kæreste (som også har en rolle i hendes film). Alt i hendes liv hænger sammen og i laser. For det hænger ikke sammen, hendes liv. Men alt er vævet ind i det samme spind.

Shots from "Mia Madre"

Shots from “Mia Madre”

© Camera Film

Moretti udforsker forholdet mellem virkelighed og fiktion i sin film. Hans hovedperson instruerer en film og en flok skuespillere i forholdet mellem den måde, de skal agere på i en socialrealistisk film, hvor instruktøren fastholder, at man skal kunne se skuespilleren bag rollen samtidig med, at det er en socialrealistisk begivenhed, der skal fortolkes. Lyder det kringlet? Det er kringlet. Det er nok til at drive enhver fornuftig og følsom person til desperation. Og det gør det også i filmen Min Mor.

Filmens hovedperson Margherita har svært ved at opfatte alvoren i sin mors sygeleje på hospitalet, hvor hendes bror, spillet af Moretti selv, passer og plejer deres mor, som er døende. Hun oplever situationer, hvor vi som publikum ikke aner, om de er sande eller falske, virkelighed eller indbildning, realitet eller fiktion.

Fortid og nutid smelter sammen, filmoptagelse og hverdagsliv smelter sammen, skuespillere og skuespillere som privatpersoner smelter sammen, og hovedpersonen Margherita og vi som publikum aner efterhånden ikke, hvad der er sandt og hvad der er indbildt. Og vi bliver stærkt involveret i Margheritas ve og vel.

Shots from "Mia Madre"

Shots from “Mia Madre”

© Camera Film

Således bliver det vanskeligt for Margherita at have kontrol med sit private liv og sit offentlige liv. Hun skælder ud på de fremmødte filmjournalister ved en pressekonference om filmen. Og det ved enhver, ikke er frugtbart for en films videre færd. Hun fortæller sin datter, at det er vigtigt at kunne latin, men hun kan ikke huske hvorfor. Alligevel mener hun, at datteren skal læse latin i skolen. Og det ved enhver ikke er frugtbart over for en teenagedatter.

Shots from "Mia Madre"

Shots from “Mia Madre”

© Camera Film

Min Mor er en gribende film om en kvinde, som tilsyneladende står midt i kontrolrummet over sit eget og mange andres liv, og som pludselig mister evnen til at skelne mellem væsentligt og uvæsentligt, men ikke forstår det selv.

Oplev filmen selv, og husk dig selv på, at det er en film, men en film om noget væsentligt.

Trailer og fotos: Camera Film

Titel: Min Mor (Mia Madre)

Instruktion: Nanni Moretti

Varighed: 106 minutter

Premiere: den 25. december 2015