Stå fast – på Det Kongelige Teater – Lille Scene.

∗ ∗ ∗ ∗ ∗

Underholdende og eftertænksom satire om vor tid – frit efter Brinkmann!

Instruktøren Kamilla Wargo Brekling er kendt for at tage et problem op, tviste det og få vedkommende teater ud af det. Med psykologiprofessor Svend Brinkmanns succesbog fra 2014 ”Stå fast” er det blevet til en overbevisende morsom og lærerig forestilling, hvor de tre skuespillere: Mads Rømer BrolinTani, Karen-Lise Mynster og Stine Schrøder Jensen slider i det for at få os til at smile genkendelsens smil. For det er jo lige netop alt det lønmodtagere i det offentlige,  i ministerierne, på kommunekontorerne  og i kulturfonde  samt på smarte reklamekontorer, oplever hver dag: find på noget! Skab forandring! Gør noget aldrig før set eller hørt! Kun det nye, det  anderledes har værdi, kan bruges etc.

Stå fast. Det Kongelige Teater efter Svend Brinkmann. Foto: Camilla Winther.

Åh! siger man. Svend Brinkmanns tanker er jo helt rigtige, selv om han sikkert ikke får vedvarende indflydelse på lille Danmark. For derude i den store verden er det ligesådan. Skab noget nyt, noget anderledes, flyt om på stolene, giv firmaet et nyt navn, syng en sang vi ikke kender, nej syng to sange på en gang, løb hurtigere, tal hurtigere, tænk hurtigere. Alt skal op i tempo, men i sidste ene er det kun bundlinjen, der tæller.

Forestillingen er på en måde blot en bagatel, fordi ikke mindst tekstsiden ikke har spor af poesi, og som det ofte sker, når ”holdet” selv skriver, er der for mange gentagelser. Det svækker intensiteten – og jeg taler ikke om hastigheden,  men om beskuerens åndsnærværelse, når alle sætninger, helt i den nye  franske romans stil,  skal gentages adskillige gange,Så bliver det trættende. Det er synd – for ellers er ”Stå fast” simpelthen et fantastisk tidsbillede på den epoke, vi lever i lige nu, hvor forandring  stadig er mantraet, og hvor alt nyt er godt nyt – og al tradition  er buh. ”Plejer” er død for længe siden.

Det er meget mærkeligt, for selv om jeg ikke har haft en chef i 8 år – og ikke har været institutionsansat i 16 år,  så er alt, hvad der bliver sagt og opponeret imod, noget jeg har oplevet år tilbage i henholdsvis DR, Kulturministeriet, Statens Kunstfond  og ikke mindst i forbindelse med ansøgninger om økonomiske midler til kultur. Kom med noget nyt, anderledes, aldrig set før: NYT, NYT, NYT!

Alt det og mere til får de tre superdupper skuespillere frem i et hurtigt spil, som understreger hele pointen: Løb.  Men så er der jo altså heldigvis hr. Brinkmann, der siger det modsatte. Nu må jeg læse alle hans bøger, selv om jeg ikke er lønmodtager i dag.

Det er en fremragende forestilling, som mange burde lære af, men i hvert fald alle kan le ad!  Se den før din coach og chef  – og få dem fyret!

NB.NB. Det Kongelige Teater skal have ny øverste chef. Den seneste, Morten Hesseldahl går som bekendt tilbage til sin gamle bogbranche og bliver direktør for Gyldendal. Lad os håbe, at hans efterfølger på teatret bliver en person med historisk respekt og fornemmelse, og at vedkommende bl.a. vil genindføre blot et lille duplikeret a4 ark til forestillingerne på de mindre scener. Det findes ikke lige nu! Helt aktuelt med ”Stå fast” mangler der en gedigen introduktion til Brinkmanns univers. Der mangler beskrivelse af instruktørens tidligere virke og arbejdsmetode. Hele forestillingen summeres på hjemmesiden op i nogle sporadiske ord og uden præcis kreditering af skuespillerne. Det er simpelthen for ringe. Det er en nationalscene, vi taler om, og et teater, der er stolt af at kunne hælde over 700.000 sjæle igennem systemet og ”kun” få ca. 550.000.000 kr fra det offentlige. Men hvor meget husker de af oplevelserne, når der ikke findes ”spor” i form af skriftligt materiale? Det er pinligt. På Det Kongelige Teater er biblioteket nedlagt, arkivet er nedlagt, Scenografisk Værksted, med en 250 år gammel tradition, er nedlagt. Hvad bliver det næste? Teatrets øverste kontrolinstans: Kulturministeriet skulle lytte lidt til Brinkmann. De kunne begynde med at gå i teatret på lille scene!

Vi krydser for fingre for hvem der bliver chef. Der er andet og mere end regneark og resultatkontrakter, når vi er i kunstens verden.

”Stå fast”

Skuespillere: