Kulturkupeen

Suffløren. Folketeatret. Preben Kristensens 40 års skuespillerjubilæum.

∗ ∗ ∗ ∗

6 stjerner til Preben Kristensen –  2 til dramatikeren.

Anmeldelse af Ulla Strømberg.

 

6 stjerner til Preben Kristensen for hans rolle som sufflør og for hans 40 år på scenen.  Og godt at han bliver fejret, for hvor går man hen, når næsten hele karrieren har været freelance?

Suffløren. Folketeatret. Preben Kristensen. Foto: Thomas Petri.

Alle kender Preben Kristensen: som det sirlige og velsyngende medlem af Linje 3 og som skuespiller i både musicals og i karakterroller, senest bl.a. i TV-serier som Forbrydelsen 2 og Borgen 3. At han også har været en elsket vært ved Reumert-prisuddelingerne og selv modtog den store pris et år, viser spektret. Så når hyldestartiklen i programmet som overskrift skriver: Han har kunnet det hele! – er det faktisk sandt: Han kan synge, danse, spille, tale, underholde – og holde ud. Det sidste er også imponerende i et teaterlandskab, som kan synes broget og præget af modeluner.

Suffløren. Folketeatret. Preben Kristensen. Foto: Thomas Petri.

At finde den rette forestilling til at blive fejret i har i de senere år vist sig svært. Mangen en skuespiller har måttet modtage tak for veludført arbejde i en middelmådig forestilling, og det er lidt der henne Preben Kristensen også er havnet.  Den svenske tekst: ”Suffløren”, skrevet af skuespilleren og dramatikeren Andreas T. Olsson, svinger meget mellem fatale banaliteter og sjove citater fra verdensdramatikken. Det er et scoop at kaste lys på suffløren, den altid oversete person ude på fløjen, tidligere nede i kassen, og det er lige så smart at se parallelliteten i figuren Cyrano de Bergerac, der på grund af sin alt for store næse ikke tør nærme sig sin udkårne. Han  finder en stand in og kan så på afstand sufflere, dvs. sige alle de rigtige ord med egen stemme. Det er vittigt og fungerer som forestillingens clou, men  der går lang tid før Preben Kristensen får lov at kaste sig ud i den figur, som han så alligevel ikke   spiller helt ud og op. Men jeg er sikker på, at han sagtens havde kunnet, hvis instruktøren Jacob Schjødt har justeret forestillingen anderledes.

Suffløren. Folketeatret. Preben Kristensen. Foto: Thomas Petri.

I stedet bliver det håndværkerscenen fra ”En skærsommernatsdrøm”, der får plads, mens ”Frøken Julie” – rent tekstmæssigt tabes på gulvet.

”Suffløren” er fordansket af Shakespeare-oversætteren Niels Brunse, som også nævnes i stykket på linje med fire anmeldere fra henholdsvis Politiken, Berlingeren, Jyllandsposten – og tidl. Ekstrabladet. Så er man garderet, og når en af dem ovenikøbet skriver hyldestartiklen i programmet,er det vist det, der kaldes for både livrem og seler.

Suffløren. Folketeatret. Preben Kristensen. Foto: Thomas Petri.

Det er slet ikke nødvendigt.  Preben Kristensen kan klare sig uden købt opbakning, Folketeatret ligeså – på kunstens vilkår! De behøver ikke at lefle, og i øvrigt bliver det indforstået og dermed plat.

Det er godt, at Folketeatret hylder Preben Kristensen, de skulle bare have fundet en anden, mere lødig og dramatisk interessant tekst.

Manuskript: Andreas T. Olsson

Oversættelse: Niels Brunse

Instruktion: Jacob Schjødt

Medvirkende: Preben Kristensen.

www.folketeatret.dk