Kulturkupeen

Teaterkoncert: C.V. Jørgensen på Aveny-T.

∗ ∗ ∗

Anmeldelse af Ulla Strømberg.

Teaterkoncert: C.V. Jørgensen på Aveny-T.

Velsmurt teaterkoncert med musik af outsideren i dansk musikliv: C.V. Jørgensen.

Egentlig skulle premieren på Aveny-T vel også have affødt en kommentar om teatrets nye tilbygning, men Coronaen er skyld i meget, også i at byggeriet slet ikke er færdigt. Alligevel sættes teaterkoncerten op, og det er imponerende midt i byggepladsen. For denne københavnerpremiere er allerede med mere end et år forsinkelse, også takket være Coronaen.

Et fint samarbejde imellem Aarhus Teater og Aveny-T betyder, at  forestillingen første gang havde premiere i efteråret 2020 i Aarhus.  Nu lykkes det endelig København i samme regi med fem af de gamle skuespillere og sangere suppleret med fire nye.

Aveny-T, TEATERKONCERT C.V. JØRGENSEN. 2022. Tegning af Claus Seidel.

Aveny- Ts lille scene klæder forestillingen, der får den rette intimitet, som passer til det visuelle look lagt i 1950-erne på en skummel bodega. Scenografen er da også Aveny-Ts direktør Jon Stephensen. Instruktøren Nikolaj Cederholm kender til formatet, for det var her, han for mere end 25 år siden overrumplede alle med den geniale teaterkoncert ”Gasolin”. En genre blev født, og end ikke Nikolaj Cederholm er siden lykkedes med at overgå sig selv trods forsøg med talrige andre teaterkoncerter.

Aveny-T, TEATERKONCERT C.V. JØRGENSEN. 2022. Pressefoto af Emilia Therese.

“Teaterkoncert: C.V. Jørgensen” kan derfor ses som endnu en teaterkoncert, der burde have lært af alle de mange, mere eller mindre heldige forslag og løsninger, som er brugt inden for genren. Heldigvis lykkes meget, ikke mindst det musikalske ved Kåre Bjerkø.

Det paradoksale ved forestillingen er dog en manglende dramaturgi og udvikling. Ikke i historien, for der er ingen og skal ikke være nogen, men i billederne.

Aveny-T, TEATERKONCERT C.V. JØRGENSEN. 2022. Tegning af Claus Seidel.

C.V. Jørgensens tekster står klart, når de synges af de mandlige gutter, mens kvinderne står svagere.  Derved forsvinder nogle af pointerne, for hos den danske version af Bob Dylan, C.V. Jørgensen,  handler teksterne om den almindelige samfundsborger i de sidste årtier af det 20. århundrede. Og det er værd at lytte til. Teksterne er ikke spor uinteressante.

I en teaterkoncert skal der ikke være en handling, men der må gerne være klare billeder. Allerede midtvejs i første del smides de ganske smukke brune tweed-dragter og jakkesæt til fordel for verdens kedeligste hvide undertøj. Helt fint, at enhver tanke om sex hermed er elimineret, men trist ser det ud, og den sammenkædende koreografi ved Anja Gaardbo er også mærkelig triviel og repeterende.

Aveny-T, TEATERKONCERT C.V. JØRGENSEN. 2022. Pressefoto af Emilia Therese.

Efter pausen fortsætter delvist det hvide undertøj, mens forskellige klædningsstykker tages på igen, og et imponerende lysshow nu giver de udvalgte sange en spændende selvstændighed. Men hvorfor først nu? Hvor ikke fra starten?  Om det er bevidst eller tilfældigt, ved jeg ikke.

De enkelte spillere får ikke rigtigt lov at udfolde sig. Den unge Fanny Leander Bornedal, som var vidunderlig i ”Skam 2” i 2018 på Aveny-T, synes nu at mangle modenhed og musikalsk overskud. Det har til gengæld veteranen Mark Linn, som kan sit kram.   Spillerne behersker flere instrumenter, og nogle af mændene får næsten på trods tegnet momentvis fine ”portrætter”, bl.a. Stanley Bakar. Også Simone Tang markerer sig. For det er ikke nok at være en god musiker i en teaterkoncert, der skal også spilles teater.

Aveny-T, TEATERKONCERT C.V. JØRGENSEN. 2022. Tegning af Claus Seidel.

Er man til C.V. Jørgensen, er forestillingen et must – for den specielle, lidt indeklemte parcelhusdunst synes at omgærde hele forestillingen. Er man derimod ude efter noget aldrig før set eller hørt, er denne teaterkoncert måske lidt skuffende.

 

Her følger min anmeldelse fra Aarhus teater, 2020:  https://www.kulturkupeen.dk/teaterkoncert-c-v-joergensen-paa-aarhus-teater/

Medvirkende på fra Aveny-T:

 

Medvirkende
Laust Sonne
Fanny Bornedal
Stanley Bakar
Nana Schwartzlose
Nive Nielsen
Simone Tang
Johan Klitgård
Mark Linn
Carl-Christian Riestra

Holdet bag
Koncept og iscenesættelse: Nikolaj Cederholm
Musikalske arrangementer: Kåre Bjerkø
Scenografi: Jon Stephensen
Kostumedesign: Line Bech
Lysdesign: Sune Verdier
Koreografi: Anja Gaardbo

Sange i forestillingen

  1. 1. akt: Kort proces – Blåt blod til alle – På en fortovsrestaurant – Det ganske lille band – Senior & søn – Spildte bedrifter – Bjerringbro by night – Manden med pistolen – Bellevue Datadisciplin – Hotel halleluja – Vennerne og mig – Elisabeth – På den 13 dag
  2. 2. akt: I dag men ikke imorgen – Dagdriverdrømme – Neon nok – Det regner i mit hjerte – I skyggen som jeg plejer – Pligterne de kalder – Sæsonen er slut – Altmuligmand – Amor og den sidste pil – Mit hjerte det summer -Det rene hetleri – Liv og lys – Entertaineren – Lidt til og meget mer – Tak for sangen

 

Spilles til og med 13. april 2022.

www.aveny-t.dk

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *