Tulipanfeber.

∗ ∗ ∗ ∗

Sanseligt og flot periodedrama.

Tulipanfeberen, også kaldet tulipanmanien, var en periode i den hollandske guldalder i 1600 tallet, hvor købsprisen på tulipanløg, nåede svimlende højder for dernæst at falde drastisk og tage tæppet væk under en masse menneskers eksistensgrundlag. Da feberen nåede sit højeste kunne et tulipanløg, hvis blomst havde en særlig sjælden farvekombination, koste det der svarede til 10 gang årslønnen for en håndværker. Intet under at mange, i håbet om at skaffe sig let tjente penge, følte sig fristet til at gamble med deres formue.

Vi befinder os i Holland i 1631. Tulipanfeberen raser. Sophie( Alicia Vikander), en gudesmuk ung kvinde, bor i et kloster for forældreløse piger. En dag kommer den ældre rige handelsmand Cornelius Sandvoort(Christoph Waltz) fra Amsterdam forbi klostret for at finde sig en ung hustru. Han øjne falder straks på den smukke Sophia. Abbedissen (Judi Dench) prøver at overbevise Sophia: Du ville have været nødstedt på et oprørt hav. Ægteskab er en sikker havn. Sophia indvilger nødtvunget giftermålet.

Cornelius største ønske er, at Sophia vil skænke ham en søn, der kan føre hans navn og forretningsimperium videre. Det viser sig, at være vanskeligt, og han hyrer derfor den unge maler, Jan Van Loos(Dane Deehaan), der skal male parret for eftertiden. Sophia og Jan indleder snart et passioneret hemmeligt kærlighedsforhold.

Tulipanfeber er visuelt ikke mindre end fremragende. Hele farvepaletten er taget i brug, og de store scener med masser af statister fra et 1600 tals Amsterdam er imponerende. Det har været en dyr film at lave. Selve plottet kan godt virke lidt rodet. Man skal holde tungen lige i munden for at holde rede på de mange bikarakterer og deres roller i historien. Den oscarvindende Alicia Vikander, som vi har set i film som En kongelig affære og Den danske pige er godt castet til rollen som den stille Sophie, der har affundet sig med et kærlighedsløst liv med sin ældre ægtemand og først føler den sande passion, da hun møder den unge kunstmaler. Derefter kaster hun sig med stort mod ud i et risikabelt og livsfarligt projekt for at få sin elskede.

Den 82 årige Judy Dench vækker stadig dyb respekt. Hun har ikke en stor rolle i filmen, men den hun har, udfylder hun til fulde. Hun udstråler en helt særlig ro, livskraft og livsvisdom. Det er en ren fornøjelse at se på.

Selve historien bygger på den engelske forfatter Deborah Moggachs bog af samme navn. Moggach har også skrevet bogen These Foolish Things, som i 2011 blev filmatiseret til den sjove og finurlige komedie The Best Exotic Marigold Hotel, hvor Judy Dench havde en af hovedrollerne. Bag Tulipanfeber står Justin Chadwick, som bl.a. har instrueret Mandela; Vejen til frihed.

Tulipanfeber er sanselig og flot. Fire stjerner herfra.

Trailer: Scanbox