Kulturkupeen

Velklædte mænd på aftenarbejde i Frihavnen

∗ ∗ ∗ ∗ ∗

Anmeldelse af Ulla Strømberg.

Metropolis-festivalen i København: 12. – 30. august, 2015.

The Baïna Trampa Fritz Fallen – af teatergruppen Le G. Bistaki, Toulouse.

Foto: U.S.

Foto: U.S.

 

4 voksne mænd i hvide jakkesæt med skovle, koste og et par tons tørrede majs i sække, som hurtigt bliver brugt til al muligt andet. De danser, slås og fejer, mens musikken smælder ud over København i aftenstemning. Tonerne favner et bredt repertoire fra bossanova til klassiske noder, der akkompagneres af de aktive koste, som bl.a. bruges til at skabe smukke mønstre med risene. Absurd, mærkeligt – i hvert fald endnu et bud inden for genren nycirkus og performance – eller som gruppen fra Toulouse selv kalder det: koreografisk cirkus.

Pressebillede: Maja Nydal Eriksen

Pressebillede: Maja Nydal Eriksen

Kan opleves af alle. Og hvis man er bange for, at det er for folkeligt, kan man, som programmet foreslår, blot se det som et postmoderne fænomen(!) – så kan selv Politiken- og DR 2-segmentet tillade sig at le og more sig.

Stedet er Frihavnen i København. Træfpunktet for aftenen er trappen foran det mondæne møbelhus Paustian, tegnet af Jørn Utzon, men forestillingen begynder først rundt om hjørnet, hvor der er kul og grushandel. For en af pointerne ved hele Metropolis-festivalen er, at vi skal opleve nye rum og nye steder, hvor vi ikke har været før, fordi de er hemmelige eller også blot har været private områder, som nu lukkes op.

Pressebillede: Maja Nydal Eriksen

Pressebillede: Maja Nydal Eriksen

Første gæstespil åbnede i aftes og stod på vandring i bedste middelalderstil fra lokalitet til lokalitet. Alt var næsten, som det plejede at være i genskæret fra de glade 1980eres eksperimenterende teater. Men ud over at være nogle eminente gøglere og dansere, hvis man kan kalde dem det – så har Le G. Bistaki et ekstra strejf af humor og ironi, som gør, at de fire herrer løfter oplevelsen ud over noget allerede set og oplevet.

Forestillingen har i øvrigt en stram dramaturgi, som mærkes, når vi i gruppe bevæger os fra ”rum til rum”. Først introduktionen hvor de velklædte og atletiske mænd med ris og skovle introduceres, siden en markant skovlen, derefter udformes præcise mønstre i arabisk stil – for at det hele ender i et stille orgie, hvor risene flyder for til allersidst at ende med død og undergang og hilsen til kejser Napoleon. Man er vel fransk.

Foto: U.S.

Foto: U.S.

KIT – Københavns Internationale Teater – slår til igen med en stor festival, der skal erobre byrummet i København via teater, installationer og performance. Hovedsponsor er Københavns Kommune, der vist skal konkurrere med sig selv, så megen underholdning er der i hovedstadens offentlige rum for tiden.

Mindst halvdelen af oplevelserne er gratis og er installationer, som kan opleves igennem hele dagen. Andre aktiviteter har entré, men det er sandelig pengene værd.

Vandreforestilling

12., 13. & 14. aug. kl. 21.30

Foran Restaurant Paustian, Kalkbrænderiløbskaj 2, Nordhavn, Kbh. Ø

135 / 95 kr.

Af og med

Florent Bergal, Sylvain Cousin, Jive Faury, Franço is Juliot.

 

Metropolis-festivalen varer fra 12. -30. august i København i hele byen. Programmet kan ses på

www.kit.dk