Wiener-Dog

∗ ∗ ∗ ∗

Sort humor og skæve eksistenser.

Instruktøren bag The Dollhouse (1995) og Happiness (1998) Todd Solondz har gjort det igen. Lavet en kulsort, syret og humoristisk film om nogle skæve eksistenser, der forsøger at finde lykken. Denne gang hedder filmen Wiener-Dog.

Omdrejningspunktet er en gravhund, der skifter ejere fire gange i løbet af sit liv. På den måde bliver fire vidt forskellige historier i form af separate kortfilm kædet sammen, uden nogen sammenhæng i øvrigt.

I filmens første scene får den 10 årige dreng Remi (Keaton Nigel Cooke) foræret en gravhund af sin far. Remi har været alvorlig syg. Gravhunden Wiener-Dog bliver hans bedste ven og fortrolige. Lige indtil hans forældre får nok af besværet med en hund, der gør og har diarré, og kører den til dyrlægen for at få den aflivet.

WD-7-20-15-125.CR2

Foto: Angel Films. Her tager en veterinærsygeplejerske Greta (Greta Gerwig) imod hunden. Hun har hjertet på rette sted. Tager hunden under armen og begiver sig sammen med en gammel skolekammerat Brandon (Kieran Culkin) på roadtrip til dennes bror, der har Downs Syndrom. Her efterlader de Wiener-dog. Hvordan den trives i sit nye hjem, får vi ikke at vide. Næste gang vi ser hunden, har den skiftet ejer til en ældre, frustreret filmskoleprofessor Dave (Danny DeVito), som kæmper med næb og klør for at bibeholde sin stilling på fakultetet.

WD-7-6-15-50.CR2

Som i Todd Solondzhars andre film kommer Wiener-Dog nok til at dele vandene. Nogle synes om hans sorte ofte morbide humor, andre finder den for meget. Grundlæggende er alle de mennesker, hundens liv passerer, uinteressante stakler. Det er filmens svaghed. Der er ikke rigtig nogen karakterer at identificere sig med. Det skulle da være drengen Remi fra den første historie i filmen. Han er en klog og varm Spørge Jørgen, hvilket står i skærende modsætning til hans følelsesmæssige kolde og frustrerede forældre.

Tonen i filmen er er misantropisk. Vi har at gøre med social satire, der blander humor med dyb alvor. En typisk Todd Solondz signatur. Midt i filmen finder vi et syret intermezzo, en pause, hvor vi følger Wienerdog i en drømmeagtig sekvens tage på en rejse alene tværs over Amerika. Most likely for at undslippe de umulige familier, han dumper ned i.

Wiener-Dog er fantasifuld, skarp og bidende. Ingen tvivl om det. Den sorte eksplicitte humor kapper imidlertid over. Sporadisk brug af underspillet humor eller antydningens kunst havde, efter min mening, skabt mere balance i filmens univers. Den får 4 stjerner.

Instruktør:Todd Solondz

Trailer: Angel Films

Premiere: 21. juli 2016