Kulturkupeen

Tom på BaggårdTeatret og turné.

∗ ∗

Anmeldelse af Ulla Strømberg.

Et musikalsk portræt af Tom Kristensen. Et mærkeligt digterportræt.

Det er så hyggeligt at være positiv. Men dette ambitiøse musikalske portræt af forfatteren, digteren og kritikeren Tom Kristensen skaber flere nye spørgsmål end det besvarer gamle.

Tom. BaggårdTeatret. Pressefoto.

”Tom”  bygger på et musikalsk samarbejde imellem musikeren Hans Sydow og skuespilleren Ulle Bjørn Bengtsson. Med instruktøren Petra-Leonie Pichler er samarbejdet derefter transformeret over til en forestilling lagt i et baby-fantasiunivers med to ekstra kvindelige skuespillere, der skal gøre det ud for Tom Kristensens mor og diverse elskerinder m.m.

Tom. BaggårdTeatret. Pressefoto.

Vi er tilbage i 1920-erne og 30-erne. Musikken giver fylde og bliver alligevel også diffus uden ret mange  stemninger. Det har heller ikke de forskellige brudstykker af digte fra Tom Kristensens mund, som iblandes mere banale sætninger. Der samler sig ikke et helt forfatterportræt – endsige en flig af digterskæbne.

Hvad vi får at vide er: at Tom Kristensen havde en mor, at han godt kunne lide kvinder, og at han i den berømte roman ”Hærværk” beskrev en mands deroute. Sin egen? For Tom Kristensen var jo ansat på Politiken, som skribent og kritiker.

Tom. BaggårdTeatret. Pressefoto.

Men forestillingen efterlader  desværre irritation over, at mange skønne kræfter bruges uden, at det samler sig et egentlig billede af en stor forfatter. Der er gode skuespillere, interessant scenograf, men hvorfor babyunivers, hvorfor guldlaméklovnedragter, hvorfor? Hvorfor?

Hvis det ikke var fordi de herrer Sydow og Bengtsson var så godt inde i deres stof, ville man sige: om igen, prøv at ryste posen. Men jeg er sikker på, at de har tænkt sig grundigt om, måske for meget.

Men læs Tom Kristensen. Han er det værd.

Tom:

Instruktør og manus: Petra-Leonie Pichler / Medvirkende: Ulle Bjørn Bengtsson aka ULYD, Hanne Hedelund, Cecilie Gerberg og Hans Sydow / Komponist og lydkunstner: Hans Sydow / Komponist: Ulle Bjørn Bengtsson aka ULYD / Dramaturg og manus, Odense Teater: Mathias Bech / Scenografisk konsulent: Luise Midtgaard / Lysdesign, BaggårdTeatret: Kim Littau / Lyddesign: Moses Fiellau-Nikolajsen / Manuskriptkonsulent og producent, BaggårdTeatret: Anneline Köhler Juul / Produktionsleder, BaggårdTeatret: Thomas Dam Jensen / Forestillingsleder og regissør, Odense Teater: Anders Aalykke / Chef for dekorationsteamet, Odense Teater: Søren Storm Kastrup / Chef for sceneteamet, Odense Teater: Bo Østerhåb / Kostumechef, Odense Teater: Mathias August Borg / Skrædder, Odense Teater: Jane Jakobsen / Kostumier og rekvisitør, BaggårdTeatret: Mona Wickstrøm / Plakatfoto: Morten Fauerby / Teaterdirektør, Odense Teater: Jens August Wille / Teaterdirektør, BaggårdTeatret: Jakob Bjerregaard Engmann. Forestillingen er produceret i samarbejde mellem Odense Teater, BengtssonSydow og BaggårdTeatret.

www.baggaardteatret.dk