Kulturkupeen

Sanne – The Musical. Tivoli og turné.

∗ ∗ ∗

Anmeldelse af Ulla Strømberg.

Sanne – the Musical. Tivoli og turné.

Rockmama – i hospitalsseng  midt på scenen i Tivoli.

Plakat

Så nåede vi dertil i rækken af danske pop-musicals. Ideen er der vel ikke noget galt med: at tage den kendte og fascinerende pop-rocksanger Sanne Salomonsens mange sange og sætte dem samme til en musical. Problemet er blot, at man er gået biografisk til værks, og der tilsyneladende ikke er nogen sammenhæng imellem Sannes liv og de mange popsange om kærlighed. For tekst og musik er bare dukket op hen ad vejen ad vidt forskellige kanaler, og så har Sanne som regel sunget dem særegent og fortræffeligt.

Men på scenen får vi en næsten socialrealistisk, trist historie om at få et slagtilfælde som 50-årig og siden kampen at genvinde en del af kræfterne for i bogstavelig forstand at komme op på hesten igen og synge de samme sange.

Sanne, the musical. 2019. Tivoli m.fl. steder. Foto: Miklos Szabo.

De få bump, der har været på livets vej, først ud af skolen som 15-årig, siden en trommeslagermand, derpå en popskrædder for at ende med en svensk musiker, som ikke er til at stole på, kan ikke  holde til en hel livshistorie.Ved siden af Anne Linnet, Lis Sørensen og div. søde bøsser, der sætter hår og lægger make-up. Det er det. De vilde sidespring, og det hårde popliv er bortraderet.Og heller et ord om musikken og glæden ved at synge.

Sanne, the musical. 2019. Tivoli m.fl. steder. Foto: Miklos Szabo.

Det er altid et problem, når virkelighedens levende mennesker sættes på en scene af skuespillere. Det bliver hurtigt skolekomedie.  Men frisøren Dennis Knudsen, der tror, at verden kan reddes med et par dyre hårprodukter – og en Anne Linnet i ridestøvler og en dreven aarhusiansk dialekt, det er faktisk morsomt, men kan ikke bære forestillingen i tre timer. Heller ikke Linnets voldtægt af Sanne er nok til at holde musicalen kørende.

Havde Fredericia Teater produceret, er jeg sikker på, at de havde været anderledes brutale i tilskæringen og tilsnittet, og ”Sanne” var måske blevet et veltrimmet, glinsende show, for de musikalske ingredienser er der jo.

Sanne, the musical. 2019. Tivoli m.fl. steder. Foto: Miklos Szabo.

De tre sangere som Sanne 1, 2, 3 (Andrea Heick Gadeberg, Nina Maria Schjødt Lybæk-Hansen og Gry Trampedach) gør det faktisk fortræffeligt og ligeså orkestret, der har en mere tilbagetrukken rolle, men spiller upåklageligt.

Men scenografien ved den ellers driftssikre Benjamin La Cour er jammerlig  med gardiner, projektioner og alt for store stilladser og en trist mix af lysprojektioner og ren naturalisme med hospitalsseng, dyne, Falckfolk, teakstræsbord og et gammelt klaver. Denne 70-er-nostalgi fungerer elendigt sammen med et lysdesign, som også humper af sted.   Kostumer og diverse parykker gør det ikke bedre, som om 1970-erne og 1980-erne var så frygtelig grimme. Kostumerne står Maria Gyllenhoff for. Hun er dog sluppet godt fra Sannes læderoutfits, men det er jo også bare at kopiere fra de mange showfotos.

Martin Lyngbo plejer at være en dreven instruktør, men han har sikkert haft sit hyr med at forene de biografiske tråde med drømmen om bare at spille Sanne-numre. Forestillingen lykkes da også hver gang, der falder ro over scenen, og en af de tre Sanne S. griber mikrofonen og fyrer den af. Alle numre fungerer: ”Woodoo”, hvor Sanne selv har skrevet musikken, ”Det’ er ikke det du siger” – med tekst af Anne Linnet og musik af Jan Glæser, og ”Den jeg elsker, elsker jeg”.  Teksterne er ikke dybe – musikken måske heller ikke, men virkelighedens Sanne Salomonsen var og er ikke til at komme udem, når hun stod og står og kaster med håret og rammer både de dybe og de høje toner.

Sanne, the musical. 2019. Tivoli m.fl. steder. Foto: Miklos Szabo.

Med de tre Sanne-sangere kunne denne musical have fungeret, for ikke mindst  det rene naturtalent, den 21 årige Andrea Heick Gadeberg, er ikke til at stå for.

Forestillingen varer næsten tre timer. Der er masser, der kan skæres væk – og herunder nogle helt klodsede dyr. Ud med dem og ud med hospitalsscenerne.  Og fyr den af i gamle Sanne-numre.

Ved premieren kom Sanne som en anden dronning op på scenen og sagde tak. Det gjorde hun flot og professionelt. Gid hun havde grebet mikrofonen og også sunget.

Sanne Salomonsen ved fremkaldelserne. 2019. Foto: Nina Schiøttz.

Instruktør: Martin Lyngbo

Dramatiker: Line Mørkeby

Scenograf: Benjamin La Cour

Koreograf: Peter Friis

Kapelmester: Joakim Pedersen

Kreativ executive producent: Thomas Langkjær

 

Hovedcast:

Sanne (17 år): Andrea Heick Gadeberg

Sanne (32 år): Nina Maria Schjødt Lybæk-Hansen

Sanne (51 år): Gry Trampedach

Lis Sørensen: Mathilde Norholt

Bo Stief / Mats Ronander: David Owe

Victor Ray / Kasper Winding / Morten Kærså: Joakim Tranbjerg

Dennis Knudsen / m.fl.: Henrik Launbjerg

Sanne Brüel / Søs Fenger: Anna Clara Sachs Leschly

Anne Linnet / Ensemble: Fie Alberte Damgaard-Lauritsen

Erik / Ensemble: Anders Gjesing

Dukkefører/ ensemble: Laura Allen Müller

Ensemble: Astrid Højgaard

Ruth / Ensemble: Anne Murillo

Ensemble: Kenneth Parsberg

John / m.fl.: Jesper Paasch

 

Premiere:

  • september 2019 i Tivolis Koncertsal Spilleperiode: København: Koncertsalen, Tivoli (19. september – 13. oktober 2019). Ticketmaster.dk
  • Vejle: Vejle Musikteater (5.-10. november 2019). vejlemusikteater.dk
  • Odense: Odeon (13.-17. november 2019).: dk
  • Aalborg: Aalborg Kongres & Kultur Center (20.-24. november 2019).: www.akkc.dk og tlf. 99 35 55 66.
  • Holstebro: Musikteatret Holstebro (3.-8. december 2019).: Billetten.dk, www.musikteatret.dk eller tlf. 96 11 79 79.
  • Aarhus: Musikhuset Aarhus (10.-15. december 2019).:
  • sannethemusical.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *